Aktuálne z MIDPOINT-u

V Bratislave sa v dňoch 23. až 25. 9. uskutoční workshop MIDPOINT Intensive SK, ktorý je zameraný na analýzu scenárov celovečerných hraných filmov vo vývoji. Vybrané projekty bude zastupovať tvorivý tím v zložení scenárista – producent a okrem skupinových diskusií bude priestor aj na individuálne konzultácie s lektorom, česko-macedónskym režisérom, scenáristom, dramaturgom a strihačom Ivom Trajkovom. „Intensive SK je relatívne krátky, ale veľmi účinný modul, ktorý prináša niekoľko výhod: jeho dostupnosť súvisí s tým, že lektora prinášame priamo k účastníkom, nemusia za ním vycestovať oni, nespornou výhodou je aj to, že workshop prebieha v slovenčine, resp. češtine, a v neposlednom rade je veľkou devízou, že projekty sa konzultujú s lektorom, ktorý pracuje medzinárodne, no napriek tomu rozumie ich lokálnym obsahovým špecifikám,“ uviedla vlani za MIDPOINT Katarína Tomková. Tento typ programu sa koná od roku 2012 a jeho partnerom je aj Slovenský filmový ústav. Z filmov, ktoré už poznáme z kín, si ním v štádiu projektu prešla napríklad Piata loď (r. I. Grófová).

V septembri sú zároveň uzávierky na prihlasovanie do ďalších medzinárodných programov MIDPOINT-u. Jedným z nich je program Feature Launch, ktorý je venovaný prvým a druhým celovečerným filmom a zameriava sa na vývoj projektu a scenára, ale aj na možnosti financovania a koprodukcie filmu. Zúčastniť sa na ňom môžu tvorivé tímy v zložení scenárista, režisér a producent, je to však súčasne i platforma na vzdelávanie dramaturgov. Projekty do programu Feature Launch sa dajú prihlasovať do 13. 9. 2019, uzávierka pre prihlasovanie dramaturgov je 27. 9. 2019. Prvý workshop tohto programu sa uskutoční v januári budúceho roka v rámci medzinárodného koprodukčného trhu When East Meets West v Terste, druhý sa bude konať v apríli 2020 na Slovensku, tretí v júli v Karlových Varoch, kde sa v rámci filmového festivalu uskutoční prezentácia projektov a ten najlepší získa cenu 10 000 eur, a štvrtý, doplnkový workshop pre producentov bude v januári 2021 v Terste, opäť v rámci koprodukčného trhu When East Meets West.

Aktuálnu uzávierku (13. 9.) má aj jednorazový program MIDPOINT Writers’ Room, ktorý slúži na zdokonaľovanie scenáristických schopností v oblasti televíznych seriálov. Pre účastníkov workshopu, ktorý sa bude konať v novembri v Prahe, sú pripravené prednášky, praktické cvičenia v písaní scenárov aj simulácia tzv. writers’ room. Viac informácií nájdete na www.midpoint-center.eu.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.