Bratislava hostila Visegrad Film Forum

V Bratislave sa v dňoch 11. až 15. marca uskutočnilo medzinárodné podujatie Visegrad Film Forum, ktoré zorganizovalo občianske združenie Boiler v spolupráci s Filmovou a televíznou fakultou Vysokej školy múzických umení. Nielen jej študenti tým získali možnosť stretnúť skúsených tvorcov a zahraničných odborníkov z rôznych odvetví kinematografie, ktorí sa zúčastnili na master classoch, workshopoch, filmových prezentáciách, prednáškach a diskusiách.

V rámci podujatia spoluorganizoval Slovenský filmový ústav diskusiu Cesta filmu k divákovi, ktorú viedla riaditeľka Národného kinematografického centra SFÚ Alexandra Strelková. Jej hosťami boli Nikolaj Nikitin za Berlinale a novú iniciatívu School of Film Agents (SOFA), zakladateľ festivalu Avvantura – Film Forum Zadar Sergej Stanojkovski, Diana Tabakov za projekt Doc Alliance a internetový portál DAFilms.cz, Radoslaw Drabik za KinoMedia, Ivan Hronec zo spoločnosti Film Europe Media Company a Ľubica Orechovská za PubRes a Kinematograf. Keď zaznelo, že tvorcovia filmov nemôžu žiť len z predstáv o výnimočnosti svojho diela, ktorá mu má automaticky zaručiť publikum, počas diskusie sa odkrývali možnosti, ako film efektívne sprístupniť divákom. Podľa Drabika je dôležité projektovať pre každý film individuálnu stratégiu a spomenul aj poľský príklad úspešného multiplexového uvádzania snímky Pina (r. Wim Wenders), ktorá mala síce obmedzené nasadenie, ale dobre zacielenou propagáciou sa aj v tejto situácii podarilo osloviť publikum. Keď zaznelo, že filmových festivalov je vo svete azda viac ako filmov samotných, Sergej Stanojkovski objasňoval, ako sa snaží profilovať festival v Zadare. Samozrejme, čoraz výraznejšou témou je online distribúcia, o ktorej hovorila predovšetkým Diana Tabakov. No cesta k pub­liku môže viesť aj cez letné projekcie filmov pod holým nebom, ako ukazuje tunajší projekt putovného kinematografu a stálej letnej scény, ktorý koordinuje Ľubica Orechovská.

Keď na inej diskusii, ktorá sa konala v rámci podujatia Visegrad Film Forum a na ktorej sa zúčastnili zástupcovia filmových fondov z okolitých krajín zaznelo, že cirkulácia filmov medzi susediacimi krajinami je veľmi slabá, diskusia Cesta filmu k divákovi ukázala, ako sa dá táto situácia aspoň čiastočne prekonávať. A táto problematika sa v konečnom dôsledku dotýka aj témy, ktorej sa venujeme v tomto čísle Film.sk.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.