V oficiálnom programe 75. ročníka festivalu v Cannes (17. – 28. 5.) uviedli bakalársky film Alice Bednárikovej Chlieb náš každodenný. Na medzinárodných festivaloch zaujal už jej predošlý film Nuda, v ktorom sa takisto pohráva s filmovým rozprávaním a dovoľuje si rôzne formálne výstrelky. „Ak má postava frajerov, musí sa s nimi všetkými vášnivo bozkávať pred domom. Ak postavy pijú, pijú všetci spolu v jednej miestnosti za sprievodu hudby. Ak sa niekto zraní, musí mať sadru, barly a krívať – jednoducho, usilujem sa využiť prostriedky hraného filmu na maximum,“ približuje režisérka v rozhovore pre canneské vydanie Film.sk. „Akokoľvek sa budeme snažiť vytvoriť autentický portrét reality, nikdy sa nám to nepodarí, môžeme sa k nej len priblížiť. Pre mňa je oveľa zaujímavejšie akceptovať, že fikcia je fikcia, a pomedzi to hľadať úlomky pravdy a nachádzať ten ,život‘, ktorý poznáme (v dialógoch, reakciách, emóciách, herectve),“ opisuje Bednáriková a dodáva: „Vo filme som chcela vyjadriť lásku k prostrediu, z ktorého pochádzam, no nezabúdať ani na surovosť a tragédiu, ktoré sú jeho súčasťou.“ Film Chlieb náš každodenný uviedli v sekcii študentských krátkych a stredometrážnych filmov La Cinef. Slovenská kinematografia bola v Cannes zastúpená aj na filmovom trhu Marché du Film vo viacerých programoch. Tradične ju reprezentovalo SFÚ v prezentačnom pavilóne a netradične aj Kino Lumière v porote, ktorá udelila ocenenie Europa Cinemas Label jednému z dvanástich európskych filmov v sekcii Quinzaine des réalisateurs.
jj