Najvýraznejším svetovým dokumentárnym filmom 25. ročníka Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava sa stal debut slovenskej režisérky Barbory Sliepkovej Čiary. Snímka, ktorú produkčne zastrešila spoločnosť Hitchhiker Cinema a producentka Barbara Janišová Feglová, príde do slovenských kín už v novembri. V Jihlave sa opakoval scenár z minulého roka, keď v hlavnej súťažnej sekcii Opus Bonum zvíťazil iný slovenský film Biela na bielejrežisérky Viery Čákanyovej. Čiary porota ocenila za „Za nevšedný spôsob, v ktorom sú koncepty, ako je krása, intimita a priestor vzájomne prepojené pomocou špecifického filmového rámca, ktorý nás jednomyseľne prinútil k reflexii vizuálneho vyjadrenia spoločenských a ekonomických rozporov a vzťahov vo vnútri mestskej spoločnosti.“ Film Barbory Sliepkovej, ktorého premiéru posunula pandémia, si z MFDF Ji.hlava odniesol aj cenu za najlepší debut („za dosiahnutie komplexného a dokonale remeselne spracovaného diela“) a takisto ocenenie za zvukový design („za spôsob kombinácie zvuku a hudby, ktorý odhaľuje túto mestskú symfóniu“).
V súťažnej sekcii českých filmov Česká radost mala svetovú premiéru Očista Zuzany Piussi. Snímke, ktorej témou je spravodlivosť na Slovensku a zaznamenáva snahu o očistu justície udelil festival zvláštne uznanie. Zuzana Piussi je podľa poroty „kladným Darthom Vaderom československej dokumentaristiky“ a ukazuje, že angažovaná kinematografia má zmysel. V súťaži Česká radost uviedli aj debut Very Lackovej Ako som sa stala partizánkou. O všetkých troch filmoch sa viac dočítate v rubrike Novinky. Cenu za zvuk si zo súťaže Česká radost odniesol česko-slovenský študentský film režisérky Diany Cam Van Nguyen Milý tati. Najlepším českým dokumentom tohtoročnej prehliadky sa stal film Bratstvo. Mikrokozmos rodiny bosnianskych pastierov v ňom podľa poroty prekvapivo otvára témy, ktoré sa dotýkajú každého z nás a film je navyše nakrútený bez doslovnosti a bez najmenších kompromisov v audiovizuálnom vyjadrení. Bratstvo je česko-talianskou koprodukciou a nakrútil ho pôvodom taliansky režisér Francesco Montagner, ktorý študoval dokument na pražskej FAMU. Film predtým získal Zlatého leoparda v súťaži debutov a druhých filmov v Locarne.
Čestnú cenu za prínos svetovej kinematografii získala tento rok v Ji.hlave režisérka Jana Ševčíková. Medzi viacerými snímkami ocenenými v kategórii Svedectvá je aj dokument Vitalija Manského Gorbačov. Raj, ktorý je aktuálne v slovenských kinách.
Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Ji.hlava sa konal od 26. do 31. 10. V súťaži Fascinace: Exprmntl.cz tu uviedli krátky film Courier’s rig slovenských umelcov pôsobiacich v Česku Tomáša Kocku Juska a Alexa Selmeciho. Zuzana Piussi predstavila na festivale aj pilotnú časť dokumentárneho projektu Na hrane diplomacie, ktorý pripravuje s Vítom Janečkom. Bývalý český minister zahraničných vecí Cyril Svoboda v ňom predstavuje zákulisie sveta diplomacie. Ji.hlava premietala aj Lásku pod kapotou Mira Rema a v prestížnom výbere výnimočných snímok z iných festivalov uviedli film The Sailor Lucie Kašovej. Veľkú retrospektívu venoval festival slovensko-českému fotografovi a filmárovi Karolovi Plickovi a do programu zaradil jeho 15 krátkych aj celovečerných dokumentov, medzi nimi Po horách, po dolách (1929), Za Slovákmi od New Yorku po Mississippi (1937) či Zem spieva (1933). Ji.hlave sa vo Film.sk budeme venovať viac v decembrovom vydaní.
mak