Čiary majú hlavnú cenu Ji.hlavy, festival ocenil aj Očistu

Najvýraznejším svetovým dokumentárnym filmom 25. ročníka Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava sa stal debut slovenskej režisérky Barbory Sliepkovej Čiary. Snímka, ktorú produkčne zastrešila spoločnosť Hitchhiker Cinema a producentka Barbara Janišová Feglová, príde do slovenských kín už v novembri. V Jihlave sa opakoval scenár z minulého roka, keď v hlavnej súťažnej sekcii Opus Bonum zvíťazil iný slovenský film Biela na bielejrežisérky Viery Čákanyovej. Čiary porota ocenila za „Za nevšedný spôsob, v ktorom sú koncepty, ako je krása, intimita a priestor vzájomne prepojené pomocou špecifického filmového rámca, ktorý nás jednomyseľne prinútil k reflexii vizuálneho vyjadrenia spoločenských a ekonomických rozporov a vzťahov vo vnútri mestskej spoločnosti.“ Film Barbory Sliepkovej, ktorého premiéru posunula pandémia, si z MFDF Ji.hlava odniesol aj cenu za najlepší debut („za dosiahnutie komplexného a dokonale remeselne spracovaného diela“) a takisto ocenenie za zvukový design („za spôsob kombinácie zvuku a hudby, ktorý odhaľuje túto mestskú symfóniu“).

V súťažnej sekcii českých filmov Česká radost mala svetovú premiéru Očista Zuzany Piussi. Snímke, ktorej témou je spravodlivosť na Slovensku a zaznamenáva snahu o očistu justície udelil festival zvláštne uznanie. Zuzana Piussi je podľa poroty „kladným Darthom Vaderom československej dokumentaristiky“ a ukazuje, že angažovaná kinematografia má zmysel. V súťaži Česká radost uviedli aj  debut Very Lackovej Ako som sa stala partizánkou. O všetkých troch filmoch sa viac dočítate v rubrike Novinky. Cenu za zvuk si zo súťaže Česká radost odniesol česko-slovenský študentský film režisérky Diany Cam Van Nguyen Milý tati. Najlepším českým dokumentom tohtoročnej prehliadky sa stal film Bratstvo. Mikrokozmos rodiny bosnianskych pastierov v ňom podľa poroty prekvapivo otvára témy, ktoré sa dotýkajú každého z nás a film je navyše nakrútený bez doslovnosti a bez najmenších kompromisov v audiovizuálnom vyjadrení. Bratstvo je česko-talianskou koprodukciou a nakrútil ho pôvodom taliansky režisér Francesco Montagner, ktorý študoval dokument na pražskej FAMU. Film predtým získal Zlatého leoparda v súťaži debutov a druhých filmov v Locarne.

Čestnú cenu za prínos svetovej kinematografii získala tento rok v Ji.hlave režisérka Jana Ševčíková. Medzi viacerými snímkami ocenenými v kategórii Svedectvá je aj dokument Vitalija Manského Gorbačov. Raj, ktorý je aktuálne v slovenských kinách. 

Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Ji.hlava sa konal od 26. do 31. 10. V súťaži Fascinace: Exprmntl.cz tu uviedli krátky film Courier’s rig slovenských umelcov pôsobiacich v Česku Tomáša Kocku Juska a Alexa Selmeciho. Zuzana Piussi predstavila na festivale aj pilotnú časť dokumentárneho projektu Na hrane diplomacie, ktorý pripravuje s Vítom Janečkom. Bývalý český minister zahraničných vecí Cyril Svoboda v ňom predstavuje zákulisie sveta diplomacie. Ji.hlava premietala aj Lásku pod kapotou Mira Rema a v prestížnom výbere výnimočných snímok z iných festivalov uviedli film The Sailor Lucie Kašovej. Veľkú retrospektívu venoval festival slovensko-českému fotografovi a filmárovi Karolovi Plickovi a do programu zaradil jeho 15 krátkych aj celovečerných dokumentov, medzi nimi Po horách, po dolách (1929), Za Slovákmi od New Yorku po Mississippi (1937) či Zem spieva (1933). Ji.hlave sa vo Film.sk budeme venovať viac v decembrovom vydaní.

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.