Čiary majú hlavnú cenu Ji.hlavy, festival ocenil aj Očistu

Najvýraznejším svetovým dokumentárnym filmom 25. ročníka Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava sa stal debut slovenskej režisérky Barbory Sliepkovej Čiary. Snímka, ktorú produkčne zastrešila spoločnosť Hitchhiker Cinema a producentka Barbara Janišová Feglová, príde do slovenských kín už v novembri. V Jihlave sa opakoval scenár z minulého roka, keď v hlavnej súťažnej sekcii Opus Bonum zvíťazil iný slovenský film Biela na bielejrežisérky Viery Čákanyovej. Čiary porota ocenila za „Za nevšedný spôsob, v ktorom sú koncepty, ako je krása, intimita a priestor vzájomne prepojené pomocou špecifického filmového rámca, ktorý nás jednomyseľne prinútil k reflexii vizuálneho vyjadrenia spoločenských a ekonomických rozporov a vzťahov vo vnútri mestskej spoločnosti.“ Film Barbory Sliepkovej, ktorého premiéru posunula pandémia, si z MFDF Ji.hlava odniesol aj cenu za najlepší debut („za dosiahnutie komplexného a dokonale remeselne spracovaného diela“) a takisto ocenenie za zvukový design („za spôsob kombinácie zvuku a hudby, ktorý odhaľuje túto mestskú symfóniu“).

V súťažnej sekcii českých filmov Česká radost mala svetovú premiéru Očista Zuzany Piussi. Snímke, ktorej témou je spravodlivosť na Slovensku a zaznamenáva snahu o očistu justície udelil festival zvláštne uznanie. Zuzana Piussi je podľa poroty „kladným Darthom Vaderom československej dokumentaristiky“ a ukazuje, že angažovaná kinematografia má zmysel. V súťaži Česká radost uviedli aj  debut Very Lackovej Ako som sa stala partizánkou. O všetkých troch filmoch sa viac dočítate v rubrike Novinky. Cenu za zvuk si zo súťaže Česká radost odniesol česko-slovenský študentský film režisérky Diany Cam Van Nguyen Milý tati. Najlepším českým dokumentom tohtoročnej prehliadky sa stal film Bratstvo. Mikrokozmos rodiny bosnianskych pastierov v ňom podľa poroty prekvapivo otvára témy, ktoré sa dotýkajú každého z nás a film je navyše nakrútený bez doslovnosti a bez najmenších kompromisov v audiovizuálnom vyjadrení. Bratstvo je česko-talianskou koprodukciou a nakrútil ho pôvodom taliansky režisér Francesco Montagner, ktorý študoval dokument na pražskej FAMU. Film predtým získal Zlatého leoparda v súťaži debutov a druhých filmov v Locarne.

Čestnú cenu za prínos svetovej kinematografii získala tento rok v Ji.hlave režisérka Jana Ševčíková. Medzi viacerými snímkami ocenenými v kategórii Svedectvá je aj dokument Vitalija Manského Gorbačov. Raj, ktorý je aktuálne v slovenských kinách. 

Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Ji.hlava sa konal od 26. do 31. 10. V súťaži Fascinace: Exprmntl.cz tu uviedli krátky film Courier’s rig slovenských umelcov pôsobiacich v Česku Tomáša Kocku Juska a Alexa Selmeciho. Zuzana Piussi predstavila na festivale aj pilotnú časť dokumentárneho projektu Na hrane diplomacie, ktorý pripravuje s Vítom Janečkom. Bývalý český minister zahraničných vecí Cyril Svoboda v ňom predstavuje zákulisie sveta diplomacie. Ji.hlava premietala aj Lásku pod kapotou Mira Rema a v prestížnom výbere výnimočných snímok z iných festivalov uviedli film The Sailor Lucie Kašovej. Veľkú retrospektívu venoval festival slovensko-českému fotografovi a filmárovi Karolovi Plickovi a do programu zaradil jeho 15 krátkych aj celovečerných dokumentov, medzi nimi Po horách, po dolách (1929), Za Slovákmi od New Yorku po Mississippi (1937) či Zem spieva (1933). Ji.hlave sa vo Film.sk budeme venovať viac v decembrovom vydaní.

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.