Činnosť filmového ústavu v roku 2016

Generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu Peter Dubecký predstavil 9. 2. na tlačovej konferencii v Kine Lumière v Bratislave činnosť SFÚ v roku 2016. Ako konštatoval, ústav aj v minulom roku hospodáril so ziskom (7 052,54 eur). Naďalej pokračoval v realizácii dlhodobých prioritných projektov Systematická obnova audiovizuálneho dedičstva SR, Integrovaný audiovizuálny informačný systém SK CINEMA, Prezentácia slovenskej kinematografie a audiovízie v zahraničí (nosnými podujatiami projektu boli prezentácie v Berlíne, Cannes a Karlových Varoch). Národný projekt Digitálna audiovízia sa vlani dostal do štádia udržateľnosti na obdobie piatich rokov. Z dôležitých projektov sa uskutočnila aj tretia fáza stavebných úprav Kina Lumière či vydanie desaťdielnej blu-ray kolekcie Slovenský film pri príležitosti predsedníctva Slovenska v Rade Európskej únie. Vyšla aj niekoľko rokov pripravovaná publikácia Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 autorskej dvojice Václav Macek a Jelena Paštéková. O týchto i niektorých ďalších aktivitách SFÚ sme už vo Film.sk informovali v samostatných článkoch, spomeňme preto už len zopár vybraných údajov. Vlani participoval SFÚ v súvislosti s prezentáciou slovenskej kinematografie na 182 podujatiach, z toho 166 sa konalo v zahraničí (v 46 krajinách sveta) a 16 v domácom prostredí. Celkovo sa na podujatiach premietlo 141 slovenských snímok, najviac uvedení mal film Marka Škopa Eva Nová. Najpredávanejšími publikáciami v predajni SFÚ Klapka.sk boli Ján Kadár v slovenskom a anglickom jazyku od Václava Maceka, Best of Slovak Film 1921 – 1991 od Petra Hamesa a Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989 od Martina Palúcha. Najpredávanejším DVD nosičom bola Tisícročná včela v réžii Juraja Jakubiska. Najsledovanejšími filmami z archívnych fondov SFÚ v televíziách Slovenska boli vlani Pacho, hybský zbojník (r. M. Ťapák) a Perinbaba (r. J. Jakubisko). Od januára 2016 začalo v SFÚ pôsobiť oddelenie vedy a výskumu, ktoré sa venuje vedecko-výskumnej činnosti, vzdelávacím a pedagogickým aktivitám; v jeho kompetencii je i zabehnutý vzdelávací cyklus Filmový kabinet. Kompletnú Správu o činnosti SFÚ v roku 2016 nájdete na stránke ústavu www.sfu.sk.

red 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.