CREATIVE EUROPE DESK SLOVENSKO INFORMUJE

Podprogram MEDIA

Dňa 23. mája je uzávierka Výzvy EAC/S23/13 – Podpora tréningov. Prípustné projekty sú tréningové programy, ktoré uprednostňujú multidisciplinárnu spoluprácu v audiovizuálnej oblasti. Žiadosti sa musia týkať podujatí zameraných na rozvoj odborných znalostí európskych profesionálov v audiovízii v nasledujúcich oblastiach:

– získavanie publika a tvorba, produkovanie, marketing, distribúcia a využívanie diel,

– finančné a obchodné riadenie, najmä s cieľom stimulovať prístup k finančným prostriedkom,

– príležitosti a výzvy prechodu na digitálne technológie.

V máji sa začína už 8. ročník Minifestivalu európskeho filmu 7×7. Sedem európskych filmov podporených z programu MEDIA bude premiet­nutých v siedmich slovenských mestách. Festival štartuje v kine Mladosť v Bratislave (6. – 8. mája) a postupne bude pokračovať v sieti kín Cinemax do Nitry (12. – 14. mája), Žiliny (19. – 21. mája), Banskej Bystrice (26. – 28. mája), Popradu (2. – 4. júna), Prešova (9. – 11. júna) a Košíc (16. – 18. júna). V programe budú uvedené filmy Kráska a zviera, Žena v klietke, Nepoužiteľní, Borgman, Anjelský podiel, Len 17 a pre detských divákov Štvorlístok v službách kráľa. Hlavným organizátorom je Úrad vlády Slovenskej republiky, spoluorganizátormi Zastúpenie Európskej komisie v SR, Slovenský filmový ústav – Creative Europe Desk Slovensko a Continental film. Podrobný program je na www.cedslovakia.eu. Na všetky predstavenia je vstup voľný.

Podprogram Kultúra

Creative Europe Desk organizuje jarnú sériu vzdelávacích podujatí s cieľom pripraviť potenciálnych žiadateľov na podanie kvalitných žiadostí v kategórii Projekty európskej spolupráce. V Košiciach plánujeme dve podujatia, a to v spolupráci s neziskovou organizáciou Košice 2013 ako súčasť vzdelávacieho programu Smarter & Worker:

1. Kreatívna Európa, podprogram Kultúra/Európa pre občanov – informačný seminár o nových grantových schémach, ktoré sa otvorili v roku 2014. V spolupráci s kanceláriou programu Európa pre občanov, ktorý takisto ponúka možnosti pre projekty v oblasti kultúry, v obmedzenej miere aj audiovízie.
Termín: 21. mája 2014 od 10. do 13. hodiny
Lektori: Zuzana Duchová, Zuzana Lehocká, Želmíra Gerová, Pavol Kopinec
Miesto: Kasárne/Kulturpark, budova Alfa
Vstup je voľný, prosíme iba o registráciu na adrese kultura@cedslovakia.eu.

2. Seminár Fundraising v kultúre pre začiatočníkov
Termín: 22. – 23. mája 2014 od 9. do 16. hodiny
Lektori: Eduard Marček (SK), Katarína Bartovičová (SK), Tomáš Bořil (CZ)
Miesto: Kasárne/Kulturpark, budova Alfa
Účasť na kurze je spoplatnená sumou 39 eur. Podrobný program, informácie a prihlasovací formulár nájdete na: http://www.fundraising.sk/kulturnik.

Zámerom kurzu je poskytnúť prehľad o fundraisingu a procese jeho uskutočňovania, špecificky v organizáciách pôsobiacich v oblasti kultúry a umenia, rozšíriť vnímanie možností financovania v kultúre a presmerovať záujem od grantovej podpory na dlhodobú prácu s darcami, partnermi, prípadne na vlastné samofinancovanie, poskytnúť príležitosť na zvýšenie kvalifikácie a nadobudnutie nových skúseností v oblasti profesionálneho získavania zdrojov.

vs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.