Creative Europe Desk Slovensko informuje

Výkonná agentúra uverejnila výsledky výzvy EACEA/22/2017, Podpora vývoja jednotlivých projektov (uzávierka 23. 11. 2017). Slovenskí žiadatelia boli úspešní, podporu získali tri spoločnosti : Artichoke na projekt Et j’aime à la fureur(Láska z celuloidu) 25 000 eur, Nutprodukcia na projektVictim (Obeť) 30 000 eur a Punkchart films na projekt The Five Year Plan (Päťročnica) 25 000 eur. Slovensko sa stalo spolu so Srbskom najúspešnejšou z postkomunistických krajín s tromi podporenými projektmi. Všetkým úspešným žiadateľom srdečne gratulujeme.

Výkonná agentúra zároveň uverejnila dlhoočakávanú výzvu EACEA/05/2018, Automatická podpora kinodistribúcie. Oproti predchádzajúcim rokom sa v nej dosť zásadne menia podmienky. Naďalej pôjde o generovanie potenciálneho fondu a jeho reinvestovanie, ale celá žiadosť (aj s reinvestovaním) sa podáva v jednom balíku. Distribútori v ňom musia predložiť aj výsledky distribúcie nenárodných filmov v roku 2017 potvrdené národným korešpondentom (doteraz národného korešpondenta kontaktovala priamo EACEA), distribútori si sami vypočítajú potenciálny fond a pribudli im aj ďalšie povinnosti (priebežné podávanie správ). Uzávierka je 12. 9. 2018, žiadosti sa podávajú iba elektronicky.

V dňoch 10. a 11. 9. sa uskutoční ďalší ročník seminára a workshopu Dox in vitro (hotel Park Avenue, Piešťany), znovu pod odbornou garanciou siete European Documentary Network (EDN). Podujatie je venované projektom vo fáze vývoja, určené je pre mladých producentov a autorov dokumentárnych filmov zo Slovenska a ostatných krajín strednej Európy a má za cieľ sprostredkovať prvý kontakt so „skutočným“ svetom európskeho trhu dokumentárnych filmov. Traja skúsení lektori – Mila Turajlič (Srbsko), Peter Jaeger (Belgicko) a Ove Rishøj Jensen (EDN, Dánsko) sa budú počas prvého dňa venovať rôznym aspektom trhu a medzinárodným koprodukciám a Mila Turajlič uvedie ako prípadovú štúdiu svoj film Druhá strana všetkého, ktorý vyhral najprestížnejší festival dokumentárnych filmov IDFA Amsterdam. Počas druhého dňa budú lektori konzulovať prihlásené projekty (tie možno prihlásiť na media@cedslovakia.eudo 10. 8. 2018). 

Vladimír Štric

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.