Creative Europe Desk Slovensko informuje

V dňoch 24. a 25. 10. sa v Bruseli uskutočnilo každoročné stretnutie kancelárií Creative Europe so zástupcami Európskej komisie a Výkonnej agentúry EACEA. Cieľom bolo získať aktuálne informácie o vývoji zmien v jednotlivých výzvach a výhľad do budúcnosti, hlavne východiská novej generácie programu Kreatívna Európa, platnej od roku 2021. Čo sa týka posledného bodu, aktuálne prebehlo prvé kolo schvaľovania medzi Európskou komisiou, Európskym parlamentom a Európskou radou a návrh sa vracia do EK s tým, aby zapracovala pripomienky EP a ER. Najzaujímavejší bod je rozpočet: Európska komisia navrhla pôvodne 1,8 miliardy eur, Európsky parlament zvýšil sumu na 2,8 miliardy a rada ju vrátila na 1,8 miliardy. Debata súvisí aj s ďalšími prioritami Európskej únie, ako sú migranti a bezpečnosť, s premennými, ako je brexit, a takisto s tým, ako sa upraví odvod jednotlivých členských štátov do spoločného rozpočtu (aj tu majú EK, EP a ER rôzne názory). Zmenilo sa aj zloženie kultúrneho výboru EP, až 80 percent tvoria noví členovia. V zásade sa však v novom návrhu programu Kreatívna Európa nič podstatné nemení, oblasti, v ktorých bude možné podávať žiadosti, ostávajú rovnaké. No mení sa filozofia niektorých schém. V podprograme MEDIA sú zachované všetky podpory z minulosti, no stále prebieha debata o tom, ako zjednodušiť jednotlivé schémy a znížiť administratívnu náročnosť. Niektoré zmeny sme si už mohli vyskúšať, ide napríklad o jedinú žiadosť v rámci automatickej podpory kinodistribúcie alebo o podávanie žiadostí sales agentom v rámci selektívnej podpory kinodistribúcie. Obe úpravy hodnotí komisia ako krok správnym smerom. Od roku 2021 sa prejde na úplné elektronické podávanie žiadostí cez nový portál Funding and Tender Opportunities Portal, ktorý funguje už aj dnes, zatiaľ paralelne so starým portálom. Mení sa podporný finančný mechanizmus (Guarantee Facility), ktorý celý prejde do mechanizmu spoločného pre všetky programy. Nový program Kreatívna Európa ovplyvní aj legislatívny vývoj, prijali sa dve nové smernice (o autorských právach – DSM Copyright Directive a o vysielaní – Online Broadcasting Directive) a bude sa klásť dôraz na rodovú vyváženosť a ekológiu.

vs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.