Creative Europe Desk Slovensko informuje

Rok 2020 bol pre slovenskú audiovíziu skutočne zlomový a v niektorých segmentoch (kiná, distribúcia) aj zničujúci. Tým viac poteší, že pre slovenské subjekty žiadajúce podporu v rámci programu Kreatívna Európa, podprogramu MEDIA, bol mimoriadne úspešný. Celková suma podpory dosiahla 999 440 eur, čo je historicky druhý najlepší výsledok v ére členstva Slovenska v programe. V podprograme Kultúra dostali 4 slovenské spoločnosti ako spoluorganizátori projektov (Hudobné centrum, MG & MK, s. r. o., Univerzita Komenského a občianske združenie Superar)celkovo 83 654 eur, celková podpora z programu Kreatívna Európa za rok 2020 predstavuje 1 083 094 eur. 

Tradične najvyššiu podporu v rámci podprogramu MEDIA dostali distribútori: v rámci automatickej podpory kinodistribúcie dostalo 5 slovenských distribučných spoločností celkovo 307 127 eur. V rámci výberovej podpory kinodistrbúcie dostalo v prvej uzávierke 7 distribútorov 36 080 eur, v rámci druhej uzávierky štyria slovenskí distribútori 26 115 eur (EACEA nezverejňuje jednotlivé spoločnosti a ich podporu, pretože nie sú priami žiadatelia).

Výborné výsledky (a historicky rekordné) dosiahli slovenské produkčné spoločnosti. V rámci podpory vývoja jednotlivých projektov dostali podporu spoločnosti KFS Production – 50 000 eur na projekt The Flesh – A True Eastern, D.N.A. – 50 000 eur na projekt Unnatural, objectif – 30 000 eur na projekt The Spacehead a napokon Hailstone – 25 000 eur na projekt We Have to Survive (názvy projektov uvádzame tak, ako boli uvedené v žiadostiach). Zároveň máme dve slovenské spoločnosti, ktoré dostali podporu na vývoj balíkov projektov: Bfilm – 195 000 eur a Nutprodukcia – 96 000 eur. Celkovo teda získali slovenské produkčné spoločnosti na vývoj svojich projektov 446 000 eur.

V rámci podpory Europa Cinemas dostalo 25 slovenských kín v sieti podporu vo výške 167 117 eur. Všetkým úspešným žiadateľom srdečne gratulujeme.

Koncom roku 2020 sa po dlhých a komplikovaných rokovaniach o výške a podmienkach rozpočtu EÚ na ďalšie programovacie obdobie dosiahol konsenzus, preto očakávame, že sa rýchlo pohnú aj schvaľovacie procesy jednotlivých programov vrátane ďalšej generácie programu Kreatívna Európa na roky 2021 až 2027. Predpokladáme, že prvé výzvy budú publikované už v prvých mesiacoch roku 2021. V roku 2021 oslávi program MEDIA 30 rokov svojej existencie. Sme radi, že Slovensko je členskou krajinou tohto najväčšieho a najdôležitejšieho európskeho programu na podporu audiovizuálneho priemyslu, a to už od roku 2003. V priebehu roka bude k tomuto jubileu zorganizovaných viacero kampaní a podujatí, o ktorých vás, samozrejme, budeme informovať.

vs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.