Európska komisia predstavila aktuálny návrh programu a nová generácia programu Kreatívna Európa nadobúda jasnejšie kontúry. Pozitívna správa je, že rozpočet 2,5245 miliardy eur je oproti predchádzajúcemu návrhu vyšší o 80 percent. Zároveň reaguje na pandemickú situáciu, keďže najviac finančných prostriedkov je rezervovaných na prvé dva roky programu, teda 2021 a 2022. Medzi podprogramy je rozpočet percentuálne rozdelený takto: 58 percent na podprogram MEDIA (približne 1,464 miliardy eur), 33 percent na podprogram Kultúra (833 miliónov eur) a 9 percent na medzisektorovú oblasť (227 miliónov eur). Návrh ešte podlieha schvaľovaciemu procesu, ktorý by sa mal ukončiť začiatkom mája, ale predpokladajú sa už iba drobné zmeny.
Vo všeobecnosti sa v programe všade, kde to bude možné, bude aplikovať princíp fixných súm podpory, čo prinesie ďalšie podstatné zjednodušenie procesu podávania žiadostí a uľahčí život žiadateľom. Fixné sumy v praxi znamenajú napríklad to, že v záverečnej správe nebude komisia žiadať detailné zúčtovanie nákladov a podobne. Žiadosti bude možné podávať výhradne elektronicky.
V podprograme Kultúra navrhuje komisia zvýšiť podiel financovania projektov (v návrhu sa hovorí o rozmedzí 60 až 80 percent), zvýšia sa rozpočty pre jednotlivé výzvy a tým i počet úspešných žiadateľov.
MEDIA v roku 2021 oslavuje 30 rokov existencie, k tomuto výročiu sa pripravuje viacero podujatí a propagačných aktivít.
V návrhu sa mení štruktúra podprogramu MEDIA, výzvy sú rozdelené do troch veľkých oblastí podpory :
Content (Obsah)
European co-development – podpora vývoja projektov s dôrazom na európsku dimenziu a spoluprácu.
European slate development – podpora vývoja balíkov projektov.
European mini-slate development – podpora vývoja balíkov projektov pre krajiny s nízkou audiovizuálnou kapacitou (ako je Slovensko).
Video games and immersive content development – podpora vývoja videohier a imerzných filmov (filmov využívajúcich nové digitálne technológie, ako napríklad rozsah 360° a pod.).
TV and online content – podpora TV a online vysielania.
Business (Obchod)
Talents and skills – podpora tréningov.
Markets and networking – podpora trhov.
MEDIA 360°.
European film distribution – automatická podpora kinodistribúcie.
European film sales – podpora obchodných zástupcov.
Innovative tools and business models – podpora projektov využívajúcich nové nástroje a obchodné modely.
MEDIA stands – podpora stánkov MEDIA na významných svetových trhoch.
Audience (Publikum)
Networks of European cinemas – podpora sietí kín.
Networks of European festivals – podpora sietí európskych festivalov.
European VOD networks and operators – podpora sietí a spolupráce VOD platforiem.
Films on the move – podpora distribúcie (výberová podpora).
Subtitling of cultural content – podpora titulkovania audiovizuálnych diel.
Audience development and film education – podpora práce s publikum a vzdelávania.
vs

