Creative Europe Desk Slovensko informuje

Európska komisia predstavila aktuálny návrh programu a nová generácia programu Kreatívna Európa nadobúda jasnejšie kontúry. Pozitívna správa je, že rozpočet 2,5245 miliardy eur je oproti predchádzajúcemu návrhu vyšší o 80 percent. Zároveň reaguje na pandemickú situáciu, keďže najviac finančných prostriedkov je rezervovaných na prvé dva roky programu, teda 2021 a 2022. Medzi podprogramy je rozpočet percentuálne rozdelený takto: 58 percent na podprogram MEDIA (približne 1,464 miliardy eur), 33 percent na podprogram Kultúra (833 miliónov eur) a 9 percent na medzisektorovú oblasť (227 miliónov eur). Návrh ešte podlieha schvaľovaciemu procesu, ktorý by sa mal ukončiť začiatkom mája, ale predpokladajú sa už iba drobné zmeny.

Vo všeobecnosti sa v programe všade, kde to bude možné, bude aplikovať princíp fixných súm podpory, čo prinesie ďalšie podstatné zjednodušenie procesu podávania žiadostí a uľahčí život žiadateľom. Fixné sumy v praxi znamenajú napríklad to, že v záverečnej správe nebude komisia žiadať detailné zúčtovanie nákladov a podobne. Žiadosti bude možné podávať výhradne elektronicky.

V podprograme Kultúra navrhuje komisia zvýšiť podiel financovania projektov (v návrhu sa hovorí o rozmedzí 60 až 80 percent), zvýšia sa rozpočty pre jednotlivé výzvy a tým i počet úspešných žiadateľov.

MEDIA v roku 2021 oslavuje 30 rokov existencie, k tomuto výročiu sa pripravuje viacero podujatí a propagačných aktivít.

V návrhu sa mení štruktúra podprogramu MEDIA, výzvy sú rozdelené do troch veľkých oblastí podpory :

Content (Obsah)

European co-development – podpora vývoja projektov s dôrazom na európsku dimenziu a spoluprácu.

European slate development – podpora vývoja balíkov projektov.

European mini-slate development – podpora vývoja balíkov projektov pre krajiny s nízkou audiovizuálnou kapacitou (ako je Slovensko).

Video games and immersive content development – podpora vývoja videohier a imerzných filmov (filmov využívajúcich nové digitálne technológie, ako napríklad rozsah 360° a pod.).

TV and online content – podpora TV a online vysielania.

Business (Obchod)

Talents and skills – podpora tréningov.

Markets and networking – podpora trhov.

MEDIA 360°.

European film distribution – automatická podpora kinodistribúcie.

European film sales – podpora obchodných zástupcov.

Innovative tools and business models – podpora projektov využívajúcich nové nástroje a obchodné modely.

MEDIA stands – podpora stánkov MEDIA na významných svetových trhoch.

Audience (Publikum)

Networks of European cinemas – podpora sietí kín.

Networks of European festivals – podpora sietí európskych festivalov.

European VOD networks and operators – podpora sietí a spolupráce VOD platforiem.

Films on the move – podpora distribúcie (výberová podpora).

Subtitling of cultural content – podpora titulkovania audiovizuálnych diel.

Audience development and film education – podpora práce s publikum a vzdelávania.

vs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.