Creative Europe Desk Slovensko informuje

Ako každý rok v tomto čase aj teraz je priestor na bilancovanie predchádzajúceho roka. Rok 2022 bol sčasti ešte rokom pandémie, ale v druhej polovici sme už zaznamenali postupné uvoľňovanie a rušenie pandemických opatrení. Odzrkadlilo sa to aj v postupnom oživení kultúrnej scény. Otvorili sa divadlá, galérie, koncertné sály, nastalo oživenie filmovej výroby, distribúcie a v kinách narastajú počty divákov, hoci ich návrat bol spočiatku opatrný, čo pripisujeme okrem iného i zmenám v správaní počas pandémie: diváci si jednoducho navykli, že môžu filmy pozerať v pohodlí domova.

V rámci programu Kreatívna Európa šlo o rok, keď program začal fungovať v stabilnom režime, výzvy sa publikovali a projekty hodnotili v pravidelnom rytme. Administrácia programu sa definitívne presunula do online priestoru a stabilizoval sa i systém projektového manažmentu, v ktorom sa všetky žiadosti podávajú, hodnotia a úspešné projekty v ňom uzatvárajú zmluvy a posielajú záverečné správy. Je nutné uviesť, že tento systém je v zásade dizajnovaný pre veľké spoločnosti, ktoré majú paralelne viacero projektov; pre malé podniky a mikrospoločnosti, ktoré sú v kultúrnom sektore v drvivej väčšine, je stále veľmi komplikovaný. Kancelária Creative Europe Desk Slovensko pracovala po väčšinu roka 2022 v bežnom režime a odrazilo sa to aj na merateľných ukazovateľoch a na výsledkoch slovenských spoločností v rámci programu. Poskytli sme celkovo 170 konzultácií 117 spoločnostiam, aktualizovali sme webovú stránku www.cedslovakia.eu, stránka zaznamenala 19 443 návštev, vydávali sme tlačený i elektronický newsletter, zaznamenali sme celkovo 19 podujatí, na ktorých sme sa zúčastnili ako organizátori alebo spoluorganizátori.

Čo sa týka výsledkov slovenských spoločností v rámci programu Kreatívna Európa, rok 2022 bol pre ne mimoriadne úspešný. Získali podporu v celkovej výške 2 595 885,28 eura, čo predstavuje najvyššiu sumu, odkedy je Slovensko členským štátom programu. Z toho v rámci podprogramu MEDIA získali slovenské spoločnosti podporu vo výške 1 830 472,38 eura a veľmi úspešné boli aj v rámci podprogramu Kultúra, trinásť spoločností získalo v rámci výzvy Projekty európskej spolupráce podporu vo výške 765 412,90 eura.

vs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.