Creative Europe Desk Slovensko informuje (DECEMBER 2018)

V októbri boli zverejnené všetky nové výzvy programu Kreatívna Európa, podprogramu MEDIA na rok 2019:

– EACEA/22/2018, Vývoj jednotlivých projektov (uzávierky 18. 12. 2018 a 24. 4. 2019),

– EACEA/25/2018, TV vysielanie (uzávierky 18. 12. 2018 a 28. 5. 2019),

– EACEA/33/2018, Podpora filmového vzdelávania/Práca s publikom (uzávierka 7. 3. 2019),

– EACEA/32/2018, Podpora filmových festivalov (uzávierky 20. 12. 2018 a 7. 5. 2019),

– EACEA/30/2018, Podpora online distribúcie (uzávierka 5. 4. 2019),

– EACEA/26/2018, Medzinárodné koprodukčné fondy (uzávierka 6. 3. 2019),

– EACEA/27/2018, Kinodistribúcia – automatická podpora (uzávierka 5. 9. 2019)

– EACEA/28/2018, Kinodistribúcia – selektívna schéma (uzávierky 8. 1. 2019 a 4. 6. 2019),

– EACEA/31/2018, Prístup na trh (uzávierka 7. 2. 2019),

– EACEA/23/2018, Vývoj – balíky projektov (uzávierka 20. 2. 2019),

– EACEA/24/2018, Vývoj videohier (uzávierka 27. 2. 2019),

– EACEA/01/2018, Distribúcia – podpora pre obchodných zástupcov (uzávierka 15. 1. 2019),

– EACEA/50/2018, Siete kín (uzávierka 31. 5. 2019).

Z výziev, ktoré majú uzávierku v najbližšom období, sa najvýraznejšie zmenila Kinodistribúcia – selektívna schéma. Oprávneným žiadateľom je v tomto prípade európsky obchodný zástupca (sales agent), ktorý koordinuje minimálne sedem prípustných distributérov pôsobiacich v rôznych krajinách, zúčastňujúcich sa na podprograme MEDIA.Medzi distributérmi musia byť minimálne traja z krajín s vysokou alebo so strednou produkčnou kapacitou (Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Taliansko, Španielsko, Nemecko, Rakúsko, Belgicko, Poľsko, Holandsko) a minimálne dvaja z krajín s nízkou produkčnou kapacitou (všetky ostatné členské krajiny podprogramu MEDIA).

Sales agent musel v posledných troch rokoch zastupovať minimálne tri filmy distribuované v aspoň piatich krajinách a byť oprávnený predávať ich do minimálne pätnástich členských krajín MEDIA. Filmy musia byť nenárodné a mať distribučnú premiéru v období 1. 4. 2019 až 1. 10. 2020 (1. uzávierka) alebo 1. 10. 2019 až 1. 4. 2021 (2. uzávierka). Granty sú určené na financovanie distribučných kampaní a limitované podľa krajín, v prípade slovenských distribútorov do 10 000 eur. V každom prípade ide o maximálne 50 % z celkového rozpočtu. Kaskádový grant znamená, že celkovú sumu dostane žiadateľ (sales agent) a ten pošle sumu podpory distributérom. 

Všetky výzvy a ďalšie podrobné informácie nájdete na webovej stránke kancelárie Creative Europe Desk Slovensko www.cedslovakia.eu.

vs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.