Febiofest smeruje do regiónov

Po bratislavskej časti Febiofestu, ktorá sa konala od 17. do 23. marca a navštívilo ju viac ako 9 200 divákov, sa medzinárodný festival filmových klubov presúva do ďalších deviatich miest Slovenska. Od 31. marca do 3. apríla je výber z festivalového programu v trenčianskom Artkine Metro, ktoré uvádza aj niekoľko filmov tohtoročného držiteľa Výročnej ceny ASFK Petra Zelenku (Visací zámek 1982 – 2007, Mňága – Happy End, Rok diabla, Knoflíkáři), dokumentárnu novinku Roberta Kirchhoffa a Filipa Remundu Para nad riekou a japonský animovaný titul Chlapec vo svete príšer. Dvadsiaty tretí Febiofest sa predstaví aj v Košiciach, a to hneď na dvoch miestach: v kine Úsmev (2. – 4. 4.) a v Tabačke (3. – 5. 4.). Od 4. do 7. 4. sa festival udomácni v Banskej Bystrici (FK v Múzeu SNP) a v Kežmarku (FK Iskra). V oboch mestách sa bude premietať napríklad dokument Heleny Třeštíkovej a Jakuba Hejnu Zkáza krásou a oceňovaná turecká snímka Mustang. Obe ponúkne aj FK Pocity v Prešove, kde sa Febiofest zastaví v dňoch 5. až 7. 4. a divákom pripomenie i Juráčkov film Případ pro začínajícího kata z roku 1969. V martinskom kine Strojár (5. – 10. 4.) Febiofest zase pripomenie Hanákov dokument Papierové hlavy (1995) a okrem Zelenku tam upozorní aj na ďalšieho laureáta Výročnej ceny ASFK Otara Iosselianiho (Raňajky v Benátkach). Festival bude potom pokračovať v Trnave (FK Naoko, 11. – 15. 4.), Prievidzi (FK ’93, 11. – 14. 4.) a poslednou zastávkou bude kino Junior v Leviciach (13. – 16. 4.). V každom z uvedených miest sa premietnu aj víťazné krátke snímky 23. Febiofestu.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.