Vzdelávací cyklus o dejinách kinematografie Filmový kabinet, ktorý približuje zásadné filmové momenty a osobnosti, pokračuje po prerušení od 31. januára v bratislavskom Kine Lumière. Druhý semester štvrtého cyklu kabinetu sa začal vlani v septembri, vo februári mu opäť budú patriť štyri pondelkové večery. Aktuálny semester zastrešuje súhrnný podtitul Obdobie zrenia. Venuje sa filmom z 30. až 50. rokov minulého storočia. Podľa lektora Filmového kabinetu, estetika a filmového teoretika Juraja Oniščenka je toto obdobie zaujímavé nielen technickými novinkami, ktoré kinematografia objavovala, ale i turbulentnými spoločenskými a politickými zmenami. „V tomto zmysle možno považovať sledované obdobie za rovnako fascinujúce (ak nie viac) ako predošlé, pretože všetky momenty smerujú k veľkým inovatívnym zmenám štýlu a vyjadrovacích schopností kinematografu,“ povedal Oniščenko. Prvou z tohtoročnej série projekcií bola 31. januára kriminálna dráma Dáma zo Šanghaja (1947) režiséra Orsona Wellesa. „Do konca februára uvedie Filmový kabinet ešte štyri témy. Film noir priblíži vojnová romantická dráma Casablanca (1942) Michaela Curtiza s Humphreym Bogartom a Ingrid Bergman v hlavných úlohách, téma Taliansky neorealizmus prinesie na plátno film Zlodeji bicyklov (1948) Vittoria De Sicu, jedno z vrcholných diel tohto obdobia, tému venovanú majstrovi napätia Alfredovi Hitchcockovi bude reprezentovať psychologický triler Ani tieň podozrenia (1943) a od ,hľadača pravdy‘ Roberta Bressona sa premietne film Vreckár (1959),“ uviedla Simona Nôtová, tlačová tajomníčka Slovenského filmového ústavu, ktorý Filmový kabinet v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov organizuje. Projekcie Filmového kabinetu možno navštíviť aj jednotlivo.
mak