Ji.hlava opäť aj slovenská

Slovenské filmové novinky aj snímky zo 60. rokov ponúkne 23. ročník Medzinárodného filmového festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava, ktorý potrvá od 24. do 29. 10. Vo výbere súťaže Česká radosť, kde bude o víťazovi rozhodovať aj spisovateľka Monika Kompaníková, sa ocitli dva slovenské politické dokumenty. Film Skutok sa stal Barbory Berezňákovej sa vracia do 90. rokov k únosu prezidentovho syna. Ukradnutý štát Zuzany Piussi sa na pozadí vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice snaží odkrývať prepojenia mafie a rôznych záujmových skupín so štátom. Sekcia uvedie aj koprodukčný kreatívny dokument Johany Ožvold The Sound Is Innocent o histórii elektronickej hudby. A v Jihlave sa takisto predstaví celovečerný režijný debut Viery Čákanyovej FREM, ktorý sa premietne nielen v súťaži Česká radosť, ale i v sekcii Prvé svetlá.

Jaro Vojtek nakrúcal štyri roky dokument Raj na zemi, ktorý vybrali organizátori festivalu do súťažnej sekcie Medzi morami. Vojtek vypovedá vo svojej novinke o osobnosti novinára a fotografa Andreja Bána a zároveň o oblastiach sveta, ktoré poznačili vojnové konflikty. V rovnakej sekcii sa ocitol aj dokument Volanie, ktorý nakrútil Erik Praus v pravoslávnom kláštore Počajivská lavra na Ukrajine.

Zvláštne uvedenie čaká na festivale viac než päťhodinovú esej Karla Vachka Komunizmus a sieť alebo Koniec zastupiteľskej demokracie, ktorá vznikla v slovenskej koprodukcii. Ďalší koprodukčný dokument Jiří Suchý (r. Olga Sommerová) figuruje v sekcii Dokument ČT. A talentovanú slovenskú režisérku Máriu Rumanová, ktorá v septembri zomrela, si MFDF Ji.hlava uctí projekciou jej snímky Hotel Úsvit.

Na festivale premietnu aj výber z 2-DVD Slovenský dokumentárny film 60, ktoré vydal SFÚ. Z prvého disku uvedú Vodu a prácu Martina Slivku a Spoveď Pavla Sýkoru. Slivkov film je v rámci nosiča výnimkou. Rudolf Urc a Pavel Branko, ktorí DVD pripravili, sa totiž snažili vybrať na prvý disk najmä menej známe diela. Druhý blok filmov na DVD tvoria trezorové snímky. „Niektoré témy, ktoré omínali vtedajšiu spoločnosť, vystupujú dnes ešte príkrejšie. Veď zakliatych dolín bolo na Slovensku za čias reálneho socializmu menej ako dnes,“ povedal pre Film.sk Pavel Branko s odkazom na Zakliatu dolinu Štefana Kamenického z roku 1968. V Jihlave premietnu aj tituly Fotografovanie obyvateľov domu ( r. D. Trančík), Prišiel k nám Old Shatterhand (r. D. Hanák), Nedokončená kronika (r. R. Urc), Som prekliaty fotograf (r. J. Matula) a Lilli Marlen (r. P. Mihálik).

Viaceré slovenské filmy prídu do Jihlavy uviesť ich tvorcovia a v industry programe festivalu figurujú ďalší hostia zo Slovenska. Napríklad Tomáš Krupa, ktorý sa zúčastní na propagačnom a vzdelávacom projekte Emerging Producers.

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.