Kino Lumière – tri roky a nová kaviareň

Kino Lumière oslávilo 5. septembra tretie výročie a počas jeho prevádzky navštívilo filmové projekcie dovedna 146 000 divákov. Kino začalo od septembra 2011 premietať v dvoch kinosálach, ktoré boli vlani a tento rok postupne zdigitalizované s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu. V apríli tohto roku sa sprevádzkovala aj tretia kinosála s názvom Filmotéka – študijná sála Slovenského filmového ústavu. Jej program sa zameriava na svetové i slovenské archívne filmy. Vďaka tomu je Kino Lumière jediné v Bratislave, ktoré denne premieta z klasického filmového pásu. Za tri roky novodobej histórie kina sa divácky najúspešnejším filmom stala dvojdielna erotická dráma dánskeho režiséra Larsa von Triera Nymfomanka (2013). Za ňou nasleduje Grandhotel Budapešť (2014) Wesa Andersona, Láska (2012) Michaela Hanekeho a opäť Trierov titul Melancholia (2011). V prvej desiatke najnavštevovanejších filmov kina sú aj dve slovenské snímky – Kauza Cervanová (2013) a Všetky moje deti (2013).

V septembri tohto roku bola počas úvodného večera 20. ročníka Projektu 100 v priestoroch kina otvorená kaviareň Kafehaus Lumière. Zákazníkom je prístupná denne a ponúka im možnosť občerstviť sa v prostredí, ktoré súvisí s priľahlým kinom aj výzdobou – v interiéri sú totiž fotografie z archívnych slovenských filmov. V pracovných dňoch je kaviareň otvorená od 8. do 22. hodiny. V sobotu otvára o 10. a v nedeľu o 15. hodine, zatvára vždy o desiatej večer.

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.