LFŠ s Martinom Hubom aj študentskými filmami Hanáka, Jakubiska, Havettu

Jedným z hlavných hostí 47. Letnej filmovej školy v Uherskom Hradišti bude herec Martin Huba. Z množstva filmov, v ktorých účinkoval často v českej réžii, uvedú Obsluhoval som anglického kráľa (2006) Jiřího Menzela a Hovory s TGM(r. Jakub Červenka, 2018). Z tradičného júlového termínu sa LFŠ kvôli organizačnej neistote posunula o 14 dní. Od 6. do 12. 8. ponúkne napríklad francúzsku filmovú sériu Louisa Feuillada z rokov 1913 – 1914 o Fantomasovi. Svet fantázie a neopozeranú kolekciu z obdobia nemeckého expresionizmu predstaví sekcia nemých filmov so živou hudbou. Ďalší návrat do histórie zaostrí na tvorbu amerického režiséra Roberta Aldricha. Do vesmíru a „galaxie imaginácie“ pozýva program venovaný virtuálnej realite a sekcia Hot TV predstaví rôzne druhy televíznych adaptácií. Zo slovenských a koprodukčných titulov uvedú v Hradišti v predpremiére Správu Petra Bebjaka o zverstvách holokaustu a úteku z Osvienčimu, popri vlaňajšom slovenskom kandidátovi na Oscara uvidia diváci aj českého. Šarlatán Agnieszky Holland je aj slovenskou koprodukciou. Atraktívne slovenské a koprodukčné novinky z posledného obdobia zastupujú tiež hrané filmy Muž so zajačími ušami a Služobníci, z dokumentov potom Králi videa o fenoméne socialistického VHS dabingu a Alchymická pec o procese tvorby Jana Švankmajera. Festival uvedie aj koprodukčnú animovanú novinku Myšia patria do neba Denisy Grimmovej a Jakuba Bubeníčka a vzťahovú drámu Chyby, prvý film režiséra seriálu Most! (2019) Jana Prušinovského od Kobier a užoviek (2015) ocenených šiestimi Českými levmi. Slovenským koproducentom je PubRes. Nechýbajú české klasiky ako Vražda ing. Čerta (1970) či filmy Vrchní, prchni! (1980), Jako jed (1985) a Nejistá sezona(1987), ktoré spája scenáristický a/alebo herecký vklad Zdeňka Svěráka. Pohľad do histórie FAMU ponúkne študentské filmy Dušana Hanáka 6 otázek pre Jana Wericha, Alcron (1963), Učenie (1965); Ela Havettu 34 dnů absolutního klidu(1965), Předpověď: nula (1966) a Juraja Jakubiska Strieborný vietor (1961), Mlčení (1963), Každý deň má svoje meno(1960) a Čekají na Godota (1966). Posledné dva nakrútil so slovenským konškolákom, kameramanom Andrejom Barlom. 

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.