Moja afganská rodina sa uchádzala o Zlatý glóbus

Animovaný film Moja afganská rodina Michaely Pavlátovej, ktorého slovenským koproducentom je Peter Badač, získal 13. decembra nomináciu na Zlatý glóbus v kategórii animovaný film. Snímke, ktorá má za sebou viacero významných festivalových úspechov, konkurovali tri animované filmy z dielne štúdií Walt Disney/Pixar – Raya a drak, Encanto: Čarovný svet a Luca a  víťaz trojice Európskych filmových cien, dánsky animovaný dokument Utiecť. Cenu získal Encanto: Čarovný svet, príbeh kolumbijskej rodiny, v ktorej má každý s výnimkou dievčatka Mirabel nejakú nadprirodzenú schopnosť. V kategórii zahraničných filmov slovenský zástupca chýbal, asociácia zahraničných novinárov akreditovaných v Hollywoode, ktorá Zlaté glóbusy udeľuje, za víťaza vybrala japonský film Drajv maj kár (r. Rjúsuke Hamaguči). Mal premiéru v Cannes, kde získal tri ceny. 

Sedem nominácií mala britská dráma Belfast (slovenská premiéra naplánovaná na 24. 2.). Režisér Kenneth Branagh sa v nej vrátil do svojho detstva a počas vyhlasovania 9. januára sa z ceny tešil iba raz, keď ho ocenili za scenár. Westernová dráma Sila psa režisérky Jane Campion získala v Benátkach Strieborného leva za réžiu a z rovnakej ceny sa tešila aj na Zlatých glóbusoch. Z takisto siedmich nominácií premenila snímka na cenu ešte dve v kategóriách najlepší film – dráma a mužský výkon vo vedľajšej úlohe (Kodi Smit-McPhee). 

Ako herečka vo vedľajšej úlohe uspela Ariana DeBose v novej verzii West Side Story (22. 1.) v réžii Stevena Spielberga. Snímka zvíťazila aj ako najlepší muzikál a predstaviteľka Marie Rachel Zegler sa stala prvou Latinoameričankou a zároveň najmladšou víťazkou Glóbusu za ženský herecký výkon v hlavnej úlohe muzikálu alebo komédie. Za hlavnú úlohu v dráme získala Zlatý glóbus Nicole Kidman. V snímke Aarona Sorkina Ricardovci (Prime video) čelí ako herečka Lucille Ball pracovným i osobným výzvam. Takisto podľa skutočnosti nakrútil Reinaldo Marcus Green film King Richard (18. 11. 2022). Zlatý glóbus si zaň odniesol Will Smith ako otec tenistiek Sereny a Venus Williamsových. Divácky hit Netflixu, hviezdne obsadená (Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep) satira Adama McKaya K zemi hľaď! ani príbeh o dospievaní v 70. rokoch minulého storočia z dielne Paula Thomasa Andersona Licorice Pizza nepremenili na cenu žiadnu zo svojich štyroch nominácií. 

V televíznych kategóriách bola najúspešnejšia tretia séria seriálu HBO Boj o moc z prostredia rodinného mediálno-zábavného koncernu. Rovnako ako Sila psa a West Side Story získala tri ceny, vrátane kategórie dramatických seriálov. Medzi komediálnymi zvíťazil Hacks o spolupráci ostrieľanej komičky s mladou scenáristkou. 

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Katarína Krnáčová

Katarína Krnáčová

Spomínate si na kreovanie legislatívy o Audiovizuálnom fonde? Ako prebiehalo?  Legislatíva, ktorá napokon v roku 2008 vyústila do prijatia zákona o Audiovizuálnom fonde, sa postupne formovala vyše osemnásť rokov. Prvý návrh na zriadenie filmového fondu totiž predstavilo profesijné združenie filmárov ešte v roku 1990. Potom vznikol štátny fond kultúry Pro Slovakia a v roku 2002 NR SR schválila prvý zákon o Audiovizuálnom fonde. Ten však po zásahu prezidenta Schustera napokon skončil v parlamentnom archíve. Neskôr ministerstvo kultúry zriadilo grantový program AudioVízia, ktorý bol akýmsi štátnym predskokanom verejnoprávneho AVF. Pred časom som túto prehistóriu spracoval do štúdie pre časopis Kino-Ikon aj s odvolaniami na množstvo dokumentov, ktoré som si počas tých 18 rokov zbieral. V roku 2006 prišiel minister kultúry Marek Maďarič, ktorý dal filmárom zelenú na to, aby pripravili argumenty a podklady pre začlenenie návrhu na vznik AVF do programového vyhlásenia vlády. Mal som to šťastie byť pri tom spolu s Ivanom Králikom, Patrikom Paššom, Marianom Urbanom, Petrom Dubeckým aj s ďalšími priateľmi a kolegami, ktorí potom odborne pripomienkovali aj návrh zákona o AVF. Ten napokon 5. 11. 2008 v parlamente prešiel výraznou väčšinou naprieč politickým spektrom, keď za zákon hlasovalo 122 zo 126 prítomných poslancov. Fond bol na svete a zavŕšil sa tak proces odštátnenia slovenskej kinematografie, ktorý sa začal ešte v roku 1990. Bolo vtedy...

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže podnecovať aj nie práve etické podnikateľské praktiky. Trh s márnivosťou, obchod s „prestížou“ Obchodovanie s túžbou po viditeľnosti a úspechu sa týka prakticky všetkých oblastí verejného života. Na Slovensku začalo kvitnúť už pred viac ako dvoma desaťročiami. Zakaždým stálo na podobnom biznis modeli: obchodníci napríklad nabádali podnikateľov, aby za poplatok zverejňovali informácie o svojich firmách v komerčných registroch a zároveň sa stávali ich (jedinými) odberateľmi, alebo cielili na samoľúbosť verejne činných osôb, umelcov či vedcov, keď im núkali, opäť za poplatok, zaradenie hesla s ich menom napríklad do encyklopédie Who is who na Slovensku. Čo na tom, že encyklopédiu...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.