Nové trendy klubového hnutia

Nové trendy klubového hnutia

Asociácia slovenských filmových klubov – najväčší distribútor artových diel domácej i svetovej kinematografie na Slovensku – oslávila tento rok už 20. výročie svojho pôsobenia. V termíne od 22. do 24. no­vembra zorganizovala programovací seminár zástupcov filmových klubov, ktorý v martinskom kine Strojár ponúkol množstvo premiérových filmov. Medzi účastníkmi rezonovali poľské Dozvuky a sociálna dráma Rozbitý svet. V novej sezóne plánuje ASFK do svojej ponuky zaradiť aj film Kapitál Costu-Gavrasa, Futurologický kongres Ariho Folmana, palestínsky film Omar, francúzsky Atomic Age i rozporuplnú holandskú snímku Borgman. Režisér Ľubomír Štecko spolu s producentom Marianom Urbanom osobne uviedli dokumentárny portrét výtvarníka Vlada Ossifa Štvorec v kruhu. Najdôležitejšou časťou seminára bolo valné zhromaždenie, na ktorom bol okrem iného zvolený staronový výkonný výbor ASFK v zložení Peter Dubecký, Peter Ducár, Nina Šilanová, Roman Ďurčat, Branislav Hollý, Martin Kočiško a Ivan Polóny. Hosťom seminára bol riaditeľ Audiovizuálneho fondu Martin Šmatlák. Informoval o možnostiach digitalizácie kín a alternatívnych priestorov aj o ďalšej modernizácii kinosál a o zámeroch AVF. S pozitívnymi ohlasmi sa stretlo predstavenie nového projektu ASFK Nové kino, čo svedčí o chuti kinárov ďalej pracovať, vzdelávať sa a inovovať nielen technológiu, ale aj dramaturgiu svojho kina. Série seminárov pre dramaturgov a prevádzkovateľov kín sa budú venovať PR a marketingu, novým technológiám, právnym aspektom prevádzky kina a ďalším dôležitým témam, ktoré sú na prežitie jednosálových kamenných kín v čase prebiehajúcej digitalizácie viac než potrebné.

Nina Šilanová ( publicistka a dramaturgička FK Pocity v Prešove )

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.