Online ponuka kvalitných filmov rastie

Hoci viacerí domáci distribútori zdôrazňujú, že filmy zo svojej ponuky by najradšej uvádzali na veľkom plátne, v situácii, keď to nie je možné, sprístupňujú divákom aspoň časť svojho katalógu online. Asociácia slovenských filmových klubov ponúka na internete takmer tridsiatku titulov. K snímkam ako MoonlightParazit (obom oceneným Oscarom pre najlepší film), Muž menom Ove či Divoké historky, ktoré diváci našli na ich VoD platforme na Vimeu už počas prvej vlny pandémie, pribúdajú postupne ďalšie. Jedným z aktuálnych prírastkov je česko-slovenský dokument režisérov Jana Daňhela a Adama Oľhu Alchymická pec. Pohľad do zákulisia tvorby Jana Švankmajera mal smolu na pôvodný aj náhradný termín kinopremiéry, v oboch prípadoch mu v nej zabránili zatvorené kiná. „Na VoD platforme postupne uvedieme silné a kvalitné klubové filmy. V dramaturgii počítame aj s dvojicami diel, ktoré budú žánrovo, tematicky alebo režisérsky spojené,“ povedal za ASFK Jakub Zipser, podľa ktorého v blízkej budúcnosti pribudnú filmy ako Komorná Park Chan-wooka či Jack stavia dom Larsa von Triera. V aktuálnej ponuke asociácie je napríklad kolekcia talianskych filmov Mladosť Paola Sorrentina, Šťastný Lazzaro Alice Rohrwacher a Prvý zradca Marca Bellocchia. Prístupný online je aj ruský film Kirilla Serebrennikova Leto o začiatkoch kultových kapiel leningradského undergroundu Kino a Zoopark v Sovietskom zväze 80. rokov.

Bohatú kolekciu kvalitných filmov má vo svojom portfóliu aj videotéka Edisonline z portfólia distribučnej spoločnosti Film Europe. Diváci tu nájdu vyše 250 titulov, mnohé z nich sa hrdia cenami z najprestížnejších festivalov. Do zoznamu pravidelne pribúdajú nové tituly, aktuálne to sú napríklad nórsky film Poďme kradnúť kone so Stellanom Skarsgårdom v hlavnej úlohe, snímka To musí byť nebopalestínskeho herca a režiséra Eliu Suleimana, ktorej poetika a svojský humor zaujali aj porotu vlaňajšieho festivalu v Cannes, či novinka bratov Dardennovcov Mladý Ahmed. V ponuke sú aj staršie dokumenty, ako Ježiš, ty vieš Ulricha Seidla  či vizuálna esej všestrannej umelkyne Laurie Anderson Psie srdce

Hlbšie do minulosti siahla aj distribučná spoločnosť Filmtopia. Na jej Vimeu si diváci môžu pozrieť debut českého režiséra Sašu Gedeona Indiánské léto, ktorý naplno využil talent a predznamenal neskoršiu raketovú kariéru Tatiany Vilhelmovej a Kláry Issovej.

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.