Oscarové nominácie vedie Mank, slovo dostávajú aj ženy

Nominácie v 93. ročníku udeľovania cien americkej filmovej a televíznej akadémie vedie Mankrežiséra Davida Finchera, životopisný príbeh scenáristu slávnej snímky Orsona Wellesa Občan Kane. Film z dielne Netflixu získal desať nominácií. Po šesť nominácií majú dráma Otec (r. Florian Zeller) o vzťahu dcéry a otca (Olivia Colman, Anthony Hopkins) bojujúceho s demenciou, príbeh z prostredia FBI a hnutia Čierni panteri Judas and the Black Messiah (r. Shaka King), sčasti autobiografický príbeh Minari kórejsko-amerického režiséra Leea Isaaca Chunga, road movie Krajina nomádov režisérky Chloe Zhao, súdna dráma o procese s aktivistami proti vojne vo Vietname  Chicagsky tribunál (r. Aaron Sorkin) a príbeh bubeníka, ktorý stratil sluch Sound of Metal (r. Darius Marder). Nominácie oznámili 15. marca. Víťazi budú známi 25. apríla. V kategórii najlepší film, v ktorej sa o cenu môže uchádzať päť až desať titulov, nominovali akademici tento rok osem diel. Okrem už spomínaných siedmich snímok, ktoré majú najviac nominácií sa o Oscara pre film roka uchádza aj režijný debut herečky Emerald Fennel, príbeh pomsty Nádejná mladá žena. Z ôsmich filmov roka však nomináciu za réžiu získali iba štyri. V tejto kategórii sa o Oscara prvýkrát v histórii uchádzajú dve režisérky – favorizovaná  Chloé Zhao a  Emerald Fennell. Ak by jedna z nich uspela, po Kathryn Bigelow by sa stala iba druhou ženou, ktorá získala sošku za réžiu. V takmer storočnej histórii Oscarov doteraz totiž za réžiu nominovali iba režisérky, ktoré sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky – Linu Wertmüller, Jane Campion, Sofiu Coppola, Kathryn Bigelow a Gretu Gerwig. Konkurenciou dvom dámam sú tento rok David Fincher, Lee Isac Chung a päticu uzatvára dánsky režisér Thomas Vinterberg s Európskym filmom roka Chlast. Ten je jedným z nominovaných v kategórii zahraničných filmov, kde o Oscara súperia hongkongská snímka Better Days (r. Derek Kwok-cheung Tsang), rumunský dokument Collective (r. Alexander Nanau), Quo Vadis, Aida? z Bosny a Hercegoviny o masakre v Srebrenici v réžii Jasmily Žbanić a tuniská snímka L’Homme qui a vendu sa peau (Muž, ktorý predal svoju kožu, r. Kaouther Ben Hania), ktorá pre svoju krajinu získala vôbec prvú nomináciu v tejto kategórii. 

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.