Poľských divákov pritiahli československé filmy

V Poľsku sa 30. júna skončila rozsiahla prehliadka filmov československej novej vlny Rebeli za kamerou (Buntownicy Kamery), ktorá odštartovala už koncom februára a konala sa vo Varšave a Vroclave. Na podujatí sa zúčastnilo aj viacero slovenských tvorcov a zástupcov audiovízie. Bol medzi nimi aj režisér Dušan Hanák, ktorý na otvorení prehliadky vo Varšave uviedol svoj film 322 a na jej ukončení vo Vroclave Obrazy starého sveta. „Vďaka angažovanej a erudovanej spolupráci organizátorov z troch krajín uvedenie najlepších českých a slovenských filmov 60. rokov nebolo prehliadkou archívnych filmov, ale živou súčasťou kultúry. Potvrdil to aj veľký záujem diváckej verejnosti vrátane účasti mladých ľudí,“ povedal Dušan Hanák. „Projekt mal dobrú publicitu, filmy boli premietané dvakrát do týždňa v kinách filmového umenia a mali vysokú návštevnosť. Atmosféra festivalu mi pripomenula 60. roky, keď bola kultúra dôležitou súčasťou života našej spoločnosti. Čo keby Slovenský filmový ústav inicioval podobne koncipované prehliadky aj v ďalších krajinách?“

Varšavská časť prehliadky sa skončila už začiatkom júna a pri príležitosti uvedenia filmu Vtáčkovia, siroty a blázni privítala aj Juraja Jakubiska a Magdu Vášáryovú. Celkovo počas podujatia premietli varšavské kiná Iluzjon a Muranów 48 filmov významných slovenských a českých režisérov. Projekcie dopĺňali prednášky, prezentácie a panelové diskusie s filmovými tvorcami, umeleckými kritikmi a historikmi, zamerané na kultúrny, historický a spoločenský kontext 60. rokov v bývalom Československu. Súčasťou programu bola aj výstava Nová vlna na slovenskom filmovom plagáte, ktorú zabezpečil Slovenský inštitút vo Varšave vďaka ústretovosti Slovenského filmového ústavu. Rozsiahlu prehliadku organizačne pripravili Slovenský inštitút vo Varšave, České centrum vo Varšave, Filmoteka Narodowa, Fundacja RAW a asociácia Nowe Horyzonty s partnerskou podporou SFÚ, Národného filmového archívu v Prahe, Gutek Film, HB Reavis, Metrostav, Honorárneho konzulátu SR vo Vroclave a Honorárneho konzulátu SR v Rzeszowe.

Milan Novotný (riaditeľ Slovenského inštitútu vo Varšave), red

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.