Slovenská filmová agentúra a audiovizuálny priemysel

Budúci rok nadobudne účinnosť novela zákona o Audiovizuálnom fonde, ktorou sa zvýhodňujú podmienky podpory audiovizuálneho priemyslu a producenti tak budú môcť získať späť až 33 percent z prostriedkov preinvestovaných na Slovensku v rámci realizácie filmu, prípadne televízneho diela. Na tieto úpravy reaguje aj Slovenská filmová agentúra (SFA), ktorá o nich bude informovať na medzinárodnej úrovni s cieľom prilákať do tunajšieho prostredia aj zahraničné produkcie. „SFA plánuje účasť na podujatiach, ako je napríklad trh lokácií Focus v Londýne, ktorý bude začiatkom decembra, kde verejne odprezentuje navýšenie dotácie zástupcom filmových štúdií, nezávislým producentom, lokačným manažérom a ostatným filmovým profesionálom,“ ozrejmuje manažérka SFA Zuzana Bieliková a dodáva, že jedna z prezentácií sa uskutoční aj na Berlinale vo februári budúceho roka. SFA okrem toho spustila kampaň v médiách určených primárne pre filmových profesionálov a takisto cez sociálne médiá. „Pri zvyšovaní povedomia o možnostiach nakrúcania na Slovensku využívame aj členstvo SFA v organizáciách European Film Commission Network a Association of Film Commissioners International.“ Tunajšia filmová agentúra sa zároveň angažuje v európskom projekte Green Screen a tému ekologizácie audiovizuálneho priemyslu otvorila aj na októbrových festivaloch Jeden svet a Áčko v Bratislave. „V Belgicku, vo Švédsku alebo v Anglicku je dodržiavanie ekologických zásad pri produkcii audiovizuálnych diel samozrejmosťou a je pravdepodobné, že tieto zásady sa čoskoro dostanú aj do regúl ostatných filmových fondov naprieč Európskou úniou,“ozrejmuje Bieliková. „Komplexnejšie sa k ekologizácii nakrúcania filmu postavili už aj niektorí slovenskí producenti, ktorí sa pokúšajú o ,zelené nakrúcanie‘. V našich končinách však zatiaľ chýbajú dodávatelia služieb, ktorí by vedeli ponúknuť alternatívu k nie veľmi šetrným súčasným možnostiam.“ O aktivitách SFA sa dozviete viac na stránke www.filmcommission.sk.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.