Fínsky festival Midnight Sun, ktorého 35. ročník sa bude konať od 10. do 14. 6. v online podobe, uvedie vo svojom programe aj štyri slovenské filmové klasiky, ktoré vznikli koncom 60. rokov. Do programu ich vybral uznávaný filmový teoretik a kurátor Olaf Möller, ktorý k nim bude mať masterclass. Slovenský filmový ústav pripravil snímky podľa špeciálnych technických požiadaviek festivalu. Midnight Sun uvedie Zmluvu s diablom (r. Jozef Zachar, 1967), Sladký čas Kalimagdory (r. Leopold Lahola, 1968), Vtáčkov, siroty a bláznov (r. Juraj Jakubisko, 1969) a Slávnosť v botanickej záhrade (r. Elo Havetta, 1969). Midnight Sun uvedie aj novinku Agnieszky Holland Šarlatán, ktorá vznikla v minoritnej slovenskej koprodukcii.
Festival vo svojom programe kombinuje novinky s klasickými filmami. Založili ho v roku 1986 fínski filmári, medzi nimi napríklad bratia Kaurismäkiovci. Koná sa v Laponsku, asi 120 kilometrov za polárnym kruhom, kde slnko v lete nezapadá. A keďže svieti celý deň rovnako, premieta sa 24 hodín denne.
Slovenská kinematografia sa na festivale predstavila už pred piatimi rokmi. Aj vtedy filmy Štefana Uhra, Petra Solana, Eduarda Grečnera, Ela Havettu a Dušana Hanáka vyberal Olaf Möller. „Keď niekto hovorí o československej novej vlne, obyčajne má na mysli len českých režisérov (…) Pritom zmeny v kinematografii, ktoré priniesla nová vlna (…), sa v Československu začali v slovenskom filme. Prelomovým dielom bolo Slnko v sieti Štefana Uhra z roku 1963, ktoré je ešte aj dnes za hranicami Slovenska pomerne neznáme. A neprávom, pretože prvky v slovenskej novej vlne boli oveľa fascinujúcejšie a inšpiratívnejšie ako v českej,“ povedal pri tej príležitosti expert na českú i slovenskú kinematografiu.
mak