Vzdelávací cyklus Filmový kabinet, ktorý organizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov, v júni úspešne zavŕšil svoj tretí semester a 4. septembra spúšťa novú sériu projekcií a prednášok. Filmový kabinet PLUS: Film (v)o filme, ktorý sa uskutoční v Kine Lumière a potrvá až do 22. januára 2015, má v programe desiatku snímok. Každá z nich sa nejako vyjadruje k fenoménu filmu ako takého, k jeho technickým špecifikám, k remeselnej a umeleckej stránke výroby/tvorby, k fungovaniu na filmovom pľaci, k vzťahom medzi členmi štábu a podobne. V septembri projekt odštartuje tá najlepšia možná ukážka invenčného experimentovania s filmovým výrazom v časoch pre kinematografiu stále mladých. Reč je o roku 1929 a ruskej snímke Muž s kinoaparátom, ktorú nakrútil Dziga Vertov. Druhým titulom tohto mesiaca bude Pohŕdanie v réžii Jeana-Luca Godarda, ktorý vniesol kus novátorstva do francúzskej filmovej tvorby. Godard s tým začal už v päťdesiatych rokoch, no Pohŕdanie, ktoré sám autor označil za „klasický, tak trochu hollywoodsky film“ a obsadil doň herecké hviezdy ako Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance i slávneho režiséra Fritza Langa, vzniklo v roku 1963.
V ďalších mesiacoch sa vo výbere autoreferenčných filmov objaví napríklad aj Felliniho 8½ (1963). Ako prezradil autor pamätnej snímky (ktorý nazýval samého seba „pravdovravným klamárom“), v čase prípravy 8½ prekonával veľký tvorivý blok. Napokon však rozhýbal plátno aj napriek/vďaka týmto krízovým stavom a výsledný film vypovedá cez postavu režiséra Guida (Marcello Mastroianni) aj o jeho nemohúcnosti, tápaní a hľadaní. Filmový kabinet PLUS uvedie i Kieślowského Amatéra (1979), o ktorom filmový publicista K. T. Toeplitz kedysi vyhlásil, že môže byť vnímaný ako 8½ súčasnej poľskej kinematografie; ďalej to bude Truffautova Americká noc (1973), Antonioniho Zväčšenina (1966), Lynchov Mullholand Drive (2001) či Wajdov titul Všetko na predaj (1969). A premietnu sa aj dva slovenské filmy – Slávnosť v botanickej záhrade (1969), akú mohol pripraviť len Elo Havetta, a Uhol pohľadu (1984) režisérov Vlada Balca a Martina Šulíka. Prvý z nich menovanú snímku nakrútil, druhý v nej stvárnil hlavnú úlohu – študenta réžie.
dan