Dňa 19. decembra sa na pôde Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v Bratislave konal druhý ročník Študentských konfrontácií. Stretnutie sa uskutočnilo pod záštitou Agentúry na podporu vedy a výskumu č. APVV-0797-12 „Slovenská kinematografia po roku 1989“ v spolupráci s Katedrou audiovizuálnych štúdií (KAS) a ateliérmi dokumentárnej tvorby a hranej a televíznej réžie FTF VŠMU.
Zimná študentská konfrontácia bola primárne venovaná dokumentárnej tvorbe. Poslucháči 2., 3. a 4. ročníka KAS reflektovali vlaňajšie bakalárske a magisterské snímky. Organizačne boli konfrontácie rozdelené do dvoch blokov, ktoré pozostávali z projekcie filmov, odbornej reflexie študentov a diskusie moderovanej pedagogičkami Katarínou Mišíkovou, Zuzanou Mojžišovou a Máriou Ferenčuhovou. Dopoludňajší blok tvorili tri tretiacke dokumenty – Nosič (r. Tereza Michalová), Portrét lenivých mozgov (r. Veronika Seppová), Tele Vízia (r. Ivana Hucíková) – a dva magisterské hrané filmy – Checkpoint (r. Adam Felix) a Ivan a Sofia (r. Slavomír Zrebný). Prvé tri filmy a analyticko-kritické postoje všetkých troch prezentujúcich študentiek vytvorili neblahý dojem nevydarených snímok. Diskusia sa však nemohla naplno rozvinúť, lebo chýbali autorky filmov aj ich pedagogické vedenie. Naproti tomu text Jána Plišnáka (k snímke Checkpoint) a príchod Martina Šulíka rozvinuli vtipno-absurdnú rozpravu o význame absurdna.
Druhý blok, vyhradený pre štyri piatacké dokumentárne diela – Jonatán (r. Róbert Rampáček), Film ako dokument (r. Marek Urban), Tisíce modlitieb (r. Tomáš Prištiak) a Atómka (r. Lena Hashimoto) –, bol z hľadiska diskusie živší a pestrejší. Azda najviac sa diskutovalo o Urbanovom dokumente, čím film splnil zámer tvorcu, no zaiste k tomu prispela i autorova prítomnosť v sále. Podobné stretnutia sú potrebné a osožné pre obe strany. Otázka je, ako na ne prilákať viac študentov.
Pavla Rachelová (študentka Katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU)