Top 10 Slovensko

Od 1. januára do 30. septembra 2014 prišlo do slovenských kín 2 972 758 divákov, ktorí zaplatili vstupné 15 005 043,10 eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2013 to znamená medziročný nárast počtu divákov o 13,54 percenta a hrubých tržieb o 13,07 percenta. Stúpla i priemerná návštevnosť na predstavenie z 28,72 na 29,12 diváka. Rovnako ako v prvom polroku 2013 aj teraz sa cez hranicu 100 000 divákov dostali len tri tituly. Potešiteľné je, že do Top 10 sa dostal aj domáci film. Dokument 38, režijný debut dvojice Daniel Dangl a Lukáš Zednikovič, mal premiéru síce až 11. septembra, ale do 30. 9., teda za necelé tri týždne, ho videlo 97 896 divákov. Vďaka tomu mu patrí 4. priečka a stal sa najnavštevovanejším slovenským dokumentom v ére samostatnosti. So 113 027 divákmi k 19. novembru (všetky výsledky k tomuto termínu sú neoficiálne) je už piatym divácky najúspešnejším slovenským filmom od roku 1993. Umiestnenie ďalších majoritne slovenských premiérových snímok bolo nasledovné: Všetky moje deti (premiéra 13. 2., 42. miesto, 24 408 divákov k 30. septembru/24 413 divákov k 19. novembru), Arcibiskup Bezák Zbohom… (13. 3., 76. miesto, 9 643/12 106), Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom (27. 3., 109., 3 802/3 802), Felvidék – Horná zem (3. 4., 111., 3 669/4 554), Krok do tmy (12. 6., 141., 1 363/1 364), Socialistický Zombi Mord (25. 4., 145., 1 211/1 361), Prvý slovenský horor (24. 6., 163., 862/965), Slovensko 2.0 (10. 4., 161., 918/918), V tichu (18. 9., 182., 516/982), Lyrik (27. 3., 197., 392/392), Štvorec v kruhu alebo Život medzi únikmi a snami (27. 3., 207., 297/350), DanubeStory (11. 6., 210., 283/302), Dobrý človek (27. 5., 230., 199/199). Z filmov, ktoré mali premiéru po 30. septembri, sa darilo Láske na vlásku (premiéra 9. 10.), ktorá mala k 19. 11. už 40 582 divákov. Comeback (16. 10.) videlo 2 105 divákov a film Vlna vs. breh (6. 11.) 147 divákov.

Všetkých 57 slovenských a koprodukčných titulov, ktoré sa premietali počas prvých deviatich mesiacov roku 2014, videlo spolu 164 448 divákov, čo tvorí 5,53 percenta celkovej návštevnosti.

Miro Ulman 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.