Udelili Igricov aj Ceny slovenskej filmovej kritiky

Vo štvrtok 27. 9. sa v Bratislave konalo slávnostné odovzdávanie národných cien za audiovizuálnu tvorbu roku 2017 Igric, ktoré vyhlasuje Slovenský filmový zväz, Únia slovenských televíznych tvorcov a Literárny fond. V kategórii hraná filmová tvorba ocenila porota 29. ročníka Igrica Martina Žiarana za kameru vo filme Čiara. Prémie odovzdali Jurajovi Lehotskému za réžiu filmu Ninaa Györgyovi Kristófovi za scenár filmu Out. Igrica za dokumentárnu filmovú a televíznu tvorbu získala Soňa Maletzová za réžiu filmu Varga. V oblasti dokumentárnej tvorby získali prémie Marek Šulík za réžiu Ťažkej dušea Tereza Nvotová za réžiu Mečiara. V oblasti televíznej dramatickej tvorby udelili prémiu Tomášovi Juríčkovi za kameru v dvojdielnom koprodukčnom filme Mária Terézia. Cenu Igric za animovanú tvorbu si prebrala Katarína Kerekesová za réžiu animovaného seriálu Websterovci. Aj v tejto kategórii boli udelené prémie, a to Joanne Kożuch a Borisovi Šimovi za scenár, réžiu a animáciu filmu 39 týždňov, 6 dnía Ivane Šebestovej za réžiu a animáciu filmu Žltá. Prémiu v oblasti ostatnej filmovej a televíznej tvorby získali Peter Bebjak za réžiu minisérie Spravedlnosta Branislav Molnár za réžiu televízneho dokumentu Žijem Dunajom. Sošku Igrica v kategórii ženský herecký výkon dostala Zuzana Kronerová za stvárnenie hlavnej úlohy vo filme Baba z ľadua v kategórii mužský herecký výkon zvíťazil Robert Roth (Nina). Prémie za herecké výkony získali Dominika Morávková (Špina), Bibiana Nováková (Nina), Tomáš Maštalír (Čiara) a Milan Ondrík (Únos). Igrica za celoživotné dielo udelili režisérovi Jurajovi Jakubiskovi, ktorý tento rok oslávil osemdesiatku. Zvláštne uznanie poroty producentovi putovalo do rúk Mareka Urbana za film Out

Ceny Jána Fajnora, určené tvorcom do 35 rokov, udelili Michalovi Blaškovi za réžiu hraného filmu Atlantída, 2003a Denise Buranovej za kameru televízneho dokumentu Cukrovar v Šuranochz cyklu Budujeme Slovensko. Udelená bola aj tvorivá prémia za teoretické, encyklopedické alebo historiografické dielo, ktorú získal Martin Palúch za prácuCenzúra a dokumentárny film po roku 1989.

Počas slávnostného večera sa po 26. raz udeľovali aj Ceny slovenskej filmovej kritiky. V kategórii celovečerných hraných alebo animovaných filmov s vlaňajšou kinopremiérou zvíťazila Piata loď (r. I. Grófová). Z dokumentárnych filmov ocenili Dieru v hlave(r. R. Kirchhoff). V kategórii filmová kritika a publicistika udelili členovia Klubu filmových novinárov ocenenie Kristíne Kúdelovej. Najlepším zahraničným filmom v slovenských kinách sa stal titul O tele a duši (r. I. Enyedi) a cenu získal aj jeho distribútor, spoločnosť Film Europe Media Company.

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.