V Karlových Varoch súťaží päť slovenských noviniek

Festival v Karlových Varoch presunul svoj aktuálny ročník z tradičného júlového termínu. Koná sa od 20. do 28. augusta a v programe ponúkne viacero slovenských koprodukčných titulov. Jeden z nich hneď na úvod. Otváracím filmom 55. ročníka Karlových Varov bude životopisná dráma Zátopek v réžii Davida Ondříčka. Slovenskými koproducentami snímky v hlavných úlohách s Václavom Neužilom a Marthou Issovou sú AZYL Production a Rozhlas a televízia Slovenska

Slovensko sa podieľalo aj na štyroch z dvanástich filmov v hlavnej súťaži. O Krištáľový glóbus sa uchádza dokument režiséra a producenta Mira Rema Láska pod kapotou, ktorý vznikol aj v koprodukcii s RTVS. Česká režisérka Erika Hníková našla po Nesvadbove (2010) protagonistov filmu Každá minúta života opäť na Slovensku. Slovenským koproducentom jej filmu je spoločnosť Punkchart films podpísaná aj pod novinkou Olma Omerzua Atlas vtákov. Druhou slovenskou hranou minoritou v hlavnej súťaži je Správa o záchrane mŕtveho režiséra Václava Kadrnku. Vznikla v koprodukcii so spoločnosťou Silverart. 

V minoritnej koprodukcii slovenskej spoločnosti MPhilms vznikol celovečerný hraný debut maďarskej režisérky Hajni Kis Iná svorka. Dostala sa medzi dvanástku súťažných titulov sekcie Na východ od Západu. Všetky spomínané snímky budú mať v Karlových Varoch svetovú premiéru. Rovnako ako dokument Jana Šikla Rekonštrukcia okupácie. Slovenskými koproducentami sú PubRes a RTVS. Snímku premietnu v sekcii Zvláštne uvedenie, rovnako ako celovečerný animovaný film režisérky Michaely Pavlátovej Moje Slnko Maad, ktorý vo Varoch čaká už „iba“ medzinárodná premiéra. Očakávanú snímku, ktorej slovenským koproducentom je BFILM, videli vo svetovej premiére v júni na festivale v Annecy. Získal tam cenu poroty.  

Slovenské projekty sa zúčastnia aj na industry platforme KVIFF Eastern Promises, ktorá ešte pred začiatkom festivalu medzi 28. júlom a 12. augustom predstaví 29 pripravovaných filmov. Súčasťou prezentácií Works in Progress bude hraný film Obeť Michala Blaška. Spolu s ďalšími jedenástimi hranými a dokumentárnymi projektami v záverečnej fáze produkcie či postprodukcie z krajín strednej a východnej Európy, Balkánu, bývalého Sovietskeho zväzu, Blízkeho východu a severnej Afriky sa uchádza o ceny v celkovej hodnote 100 000 eur. Medzi osem projektov najmä zo strednej a východnej Európy vybrali aj film Mátyása Priklera Moc. Zúčastní sa programu na podporu konkurencieschopnosti hraných celovečerných filmov vo fáze postprodukcie First Cut+.

Pre posun termínu z júla na august sa organizátori rozhodli z dôvodu pandémie. „Dúfame, že v najbližších mesiacoch dôjde k výraznému rozšíreniu očkovania, a tým aj k zvládnutiu pandemickej situácie tak, aby bolo možné zorganizovať karlovarský festival v maximálne bezpečnej forme pre jeho hostí a návštevníkov,“ uviedol v máji prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška. Umelecký riaditeľ festivalu Karel Och vysvetlil v júni portálu Variety, že Vary sa neposúvajú preto, lebo by sa prekrývali s novým termínom festivalu v Cannes. Posúvali sa preto, že počas siedmich týždňov, ktoré sú medzi pôvodným a novým termínom 55. ročníka prehliadky, pribudne v Česku odhadom milión nových zaočkovaných. 

mak

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.