Na pôde FTF VŠMU v Bratislave sa v dňoch 19. až 21. novembra konala 5. medzinárodná filmologická konferencia Screen Industries in East-Central Europe (SIECE). Venovala sa transformačným procesom v kinematografiách, ktoré prostredníctvom zásadných inštitučných, legislatívnych či technologických zásahov viedli k zmenám hodnôt, estetických trendov a spôsobov produkcie, distribúcie aj recepcie filmu. Prvý deň otvoril predkonferenčný česko-slovenský panel venovaný aktuálnym výskumným projektom v oboch krajinách, ako aj trendom v audiovizuálnej distribúcii. Hlavný program odštartoval 20. novembra sériou prednášok o postsocialistickej filmovej produkcii na Slovensku, v Česku a Poľsku. Pozoruhodným a pre miestnych návštevníkov možno „exotickejším“ panelom bola sekcia venovaná transgresii a transformácii v srbskom filme. Za najzaujímavejšiu považujem prezentáciu Aleksandry Milovanović (Akadémia umení v Belehrade, Srbsko) na tému transmediálneho naratívu v balkánskej kinematografii. Za mimoriadne pútavú považujem aj sekciu venovanú poľskému filmu, kde Marcin Adamczak (Univerzita Adama Mickiewicza v Poznani, Poľsko) na príklade nedokončeného filmu poukázal na možné problémy debutantov pri získavaní financií. Ewa Ciszewska (Lodžská univerzita, Poľsko) sa zaoberala poľskou filmovou mekkou, tzv. Hollylodžom, kam sa rozhodne musí každý filmový nadšenec vydať na dovolenku.
Chuck Tryon (Fayettevillská štátna univerzita, USA) hovoril vo svojej prezentácii o súčasnom trende internetovej distribúcie so zameraním na Netflix. Za mierne sklamanie považujem prezentáciu Mikolaja Kunického (Oxfordská univerzita, Veľká Británia), ktorý do diskurzu veľmi neprispel a vo svojom všeobecnom príspevku ponúkol len povrchný pohľad na túto lokalitu.
Spomedzi posledných dvoch panelov stoja za vyzdvihnutie predovšetkým príspevky Balázsa Vargu (Univerzita Loránda Eötvösa v Budapešti, Maďarsko), ktorý poukázal na zaujímavé trendy v maďarskom populárnom filme, a Oksany Bulgakowa (Univerzita Johanna Gutenberga v Mainzi, Nemecko) o zmenách filmových postáv a štylistiky v Rusku.
Marcel Šedo ( poslucháč audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU )