Vyšiel Kino-Ikon 1/2016

Nové číslo časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze sa zameriava na tvorbu poľského grafika, animátora, spisovateľa i režiséra Waleriana Borowczyka, ktorý zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho diela, ktoré boli donedávna na Slovensku takmer neznáme, priblížila sekcia Kino-Ikon Plus v bratislavskej časti 23. Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest (marec 2016). Texty, v ktorých sa autori pokúšajú z rôznych pozícií osvetliť Borowzcykove filmy, sú v časopise zostavené na princípe montáže. Rubrika Profil je venovaná talianskemu tvorcovi Pierovi Paolovi Pasolinimu. Do Ázie sa čitatelia prenesú prostredníctvom rozhovoru s filmovým kritikom Bastianom Meiressonom, ktorý sa špecializuje na tamojšie kinematografie. Kino-Ikon predstavuje aj novú rubriku Ad fontes. Jej zámerom je publikovanie prekladov kratších odborných textov, ktoré ovplyvnili alebo určovali myslenie o filme a umení ako celku. Prvým príspevkom v rubrike je stať francúzskeho filozofa Rolanda Barthesa Od diela k textu (1971). V rubrike Dvojdotyk sa stretli texty Jany Bébarovej a Viléma Hakla a takisto Kristíny Aschenbrennerovej a Marcela Šeda. Aktuálne číslo časopisu prináša okrem toho aj viacero filmových a literárnych reflexií (od Pavla Branka, Ewy Mazierskej, Romany Javorčekovej, Eduarda Grečnera, Bohuslava Vženteka, Petra Michaloviča, Michala Michaloviča a Viktórie Oroszovej) a jeho tradičnou súčasťou je Frame – kritický občasník poslucháčov audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU v Bratislave.

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.