Víťazným filmom 72. ročníka filmového festivalu Berlinale sa stala španielska dráma z katalánskeho vidieka Alcarràs režisérky Carly Simon. Rodina, ktorú zobrazuje, čelí viac ako len neistej budúcnosti a strate domova. Režisérka vychádzala z vlastných spomienok a chcela s nostalgiou, ale nesentimentálne vzdať hold posledným rodinám farmárov, ktoré sa napriek tomu, že to nevynáša, držia tradičnej práce v broskyňovom sade. „Je to aj film o rodinných vzťahoch, generačnom napätí a dôležitosti jednoty v krízových časoch,“povedala režisérka, ktorá do filmu obsadila skutočných farmárov. Strieborného medveďa – Veľkú cenu poroty získal kórejský filmár Hong Sangsoo za film So-seol-ga-ui yeong-hwa (Spisovateľkin film). Jeho dvadsiaty siedmy film (šiesty v berlínskej súťaži) je príbehom úspešnej spisovateľky a slávnej herečky, ktoré spája tvorivá odmlka. Film rozpráva o vplyve času na život venovaný umeniu, o náhodných stretnutiach aj o dôležitosti pravdovravnosti v neúprimnom svete. Cenu poroty si odniesol hraný debut mexickej strihačky Natalie López Gallardo Robe of Gems (Rúcho z drahokamov), v ktorom každá postava zažíva stratu a opustenie, ale najväčšou stratou je strata zmyslu pre to, čo znamená mať domov. Strieborného medveďa za réžiu získala režisérka Claire Denis za príbeh ľúbostného trojuholníka Avec amour et acharnement (S láskou a odhodlaním) so Juliette Binoche v hlavnej úlohe. Festival v Berlíne od minulého roka neudeľuje ceny za herecký výkon v mužskej a ženskej kategórii, ale iba herecké ceny za výkon v hlavnej a vo vedľajšej úlohe. Prvú získala Meltem Kaptan za úlohu vo filme Rabiye Kurnaz gegen George W. Bush (Rabiye Kurnaz vs. George W. Bush) vo filme režiséra Andreasa Dresena; v príbehu podľa skutočných udalostí stvárnila svojráznu Nemku tureckého pôvodu, ktorá sa pustí do boja za oslobodenie svojho syna uväzneného na Guantáname po teroristických útokoch na newyorské Dvojičky. Festival ocenil aj scenáristku filmu Lailu Stieler. Za herecký výkon vo vedľajšej úlohe si Strieborného medveďa odniesla Laura Basuki za úlohu v dráme Nana režisérky Kamily Andini, ktorá reflektuje búrlivé politické zmeny v Indonézii 60. rokov, jej témou je však i ženské priateľstvo.
mak