Zomrel Július Pašteka

Vo veku 95 rokov zomrel literárny a divadelný vedec, filmológ, estetik, prekladateľ a pedagóg Július Pašteka. Bol autorom obsiahleho diela Estetické paralely umenia (1976), spoluautorom zborníka Teória dramatických umení (1979), ako aj autorom hesiel v Encyklopédii dramatických umení Slovenska (1989 – 1990). V roku 2005 mu vyšiel súbor filmologických štúdií Spätný pohľad bez kamery

Keď František Mikloško v roku 2016 uvádzal Paštekovu knihu Takto som ich poznal, spočítal, že Pašteka napísal 24 pôvodných knižných diel, editorsky pripravil 72 diel a napísal takmer 900 príspevkov do zborníkov, kníh a časopisov z oblasti divadla, filmu, literárnej vedy, výtvarného a hudobného života a histórie.

Od prvej polovice 60. rokov až do odchodu do dôchodku pôsobil Pašteka v Slovenskej akadémii vied na pracovisku pre výskum divadla a filmu. „V sedemdesiatych rokoch prednášal aj na Vysokej škole múzických umení teóriu divadla a filmu i teóriu kultúry. Jeho kniha Estetické paralely umenia(1976), jedna z najvýznamnejších monografií slovenskej teatrológie, bola podrobená marxistickej kritike a bola zastavená jej distribúcia, zároveň prestal učiť na VŠMU. Jeho ďalší vedecký postup nebol možný,“ napísal po Paštekovej smrti Miloš Mistrík s tým, že autor, ktorý bol aj znalcom kresťanského umenia a literatúry, mohol byť rehabilitovaný až po zmene režimu. 

Po roku 1990 získal Pašteka viacero ocenení. Pápež Ján Pavol II. mu v roku 1999 udelil Veľký kríž rytierskeho rádu sv. Gregora Veľkého a prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič v roku 2004 Rad Ľudovíta Štúra 1. triedy.

red

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.