„Rozprávač musí mať ľudí rád, lebo nič poriadne a zaujímavé o nich nikdy nepovie.“ To sú slová slovenského spisovateľa Ladislava Balleka, ktorý 15. apríla zomrel vo veku 73 rokov. Autor Južnej pošty, Agátov, Pomocníka, Lesného divadla či Trinásteho mesiaca inšpiroval aj filmárov. Južná pošta, ktorá patrí k jeho najvýznamnejším dielam, sa stala predlohou rovnomenného filmu z roku 1987 v réžii Stanislava Párnického. „Zdrojom originality literárnej Južnej pošty je kompozícia – ide o poviedky usporiadané románovým spôsobom. Ballek využíva psychologický detail a poetický (lyrický) náznak, pavučinovo spriada motivické reťazce, vytvára odkazy a kryptogramy, ktoré umiestňuje po celej ploche textu. Namiesto súvislých epických línií uprednostňuje náznak, nedopovedanie, zámlku,“ napísala v minulosti do Film.sk filmová historička Jelena Paštéková a vo svojom texte zároveň ocenila „mimoriadne sústredenú a citlivú režijnú prácu“ Párnického. Na filmový pás sa však dostal aj Ballekov román Pomocník, ktorý ešte v roku 1982 nakrútil Zoro Záhon. V tomto príbehu, rovnako ako v Južnej pošte, sa Ballek vrátil do prostredia južného Slovenska krátko po druhej svetovej vojne.
zs