záber z filmu Kalmánov deň / Zdroj: MPhilms

recenzia Kálmánov deň

Hosť do domu, kto do domu?

Zuzana Mojžišová

Spolupráca s literatúrou je pre kinematografiu typická už od jej úplných začiatkov a dodnes sa, už dlho navzájom, mohutne ovplyvňujú. Transkripcia beletristických opusov predstavuje pre filmárov v mnohom rozdielne úskalia než adaptácia dramatických textov určených pôvodne pre divadelné dosky. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ľahšie prekonateľné, ale skúsenosti prvému zdaniu odporujú. Sú „iba“ iné tie úskalia, nie jednoduchšie.

Pri prepisovaní dramatickej predlohy si filmoví autori často (možno až pričasto?) uľahčia adaptačnú prácu tým, že aj na plátne celkom priznane viac-menej zinscenujú divadelné predstavenie. Vďaka viacerým uhlom snímania kamier a ich pohybu (na rozdiel od jediného, takmer statického uhla, ktorý má k dispozícii divák pritlčený k sedačke v hľadisku), schopnosti upriamiť sa na detail a vďaka strihu už síce nie sme natoľko pánmi svojho pohľadu ako v divadelnej sále, no pocitu istej strnulosti, evidentnej inscenovanosti, tak trochu nefilmovosti sa nedá zbaviť. Niekedy to prekáža väčšmi, niekedy menej. To druhé, našťastie, platí pre maďarsko-slovensko-americkú snímku filmového i divadelného režiséra, scenáristu a herca Szabolcsa Hajdua Kálmánov deň. Nepochybne aj preto, lebo nie je priveľmi dlhá, konkrétne 72-minútová. Dalo by sa povedať, že za ten čas nestihne začať byť otravná.

Szabolcs Hajdu vstúpil do kinofilného povedomia najvýraznejšie filmom Rodinné šťastie (2016), za ktorý získal Krištáľový glóbus a Cenu za mužský herecký výkon v Karlových Varoch. Šlo o prvú časť voľnej vzťahovej trilógie, jej druhú etapu tvorí Kálmánov deň, onedlho bude pravdepodobne nasledovať Jednopercentný indián. Ich genéza je navlas rovnaká – najprv vzniká a hrá sa divadelné predstavenie, potom nasleduje jeho filmové spracovanie. Ešte dva filmy spojené so Szabolcsom Hajduom stoja za pripomenutie – jeho dokonale prekvapivý (v pozitívnom zmysle slova) eastern Mirage (2014) a minuloročná Moc Mátyása Priklera, v ktorej stvárnil hlavného hrdinu.

Kto ešte nezažil ten pocit, že ani náhodou nechce byť v tomto čase na tomto mieste v obkolesení týchto ľudí, hoci práve teraz, tu a medzi nimi je? Pozerám, nikto sa neprihlásil. Kto si ešte ani raz nepripadal ako zamrznutý uprostred života, na lopatkách z presvedčenia, že už nič svieže ho nečaká, len nekonečná časová slučka? A! Vzadu sa ktosi hlási, isto mladomanželia. Možno to zvonenie mobilného telefónu, čo sa práve ozvalo, niečo zmení? Vpustí čerstvý vzduch?

Volá Zita, zdvihne Olga. Zita rozpráva veľa a dlho, Olga prehovorí iba sem-tam. Zita Olgu žiada o láskavosť, nielen takú malú obyčajnú. Olga hovorí, že sa musí poradiť s Kálmánom. Zita ešte pripomenie, že popoludní k nim prídu, veď predsa Kálmán má v ten deň meniny Kálmán s Olgou preberajú Zitinu prosbu o láskavosť, dosť to medzi nimi iskrí, Kálmán je oveľa kritickejší a tvrdší než jeho manželka, nechce sa mu Olge vyhovieť. Keď Olga s Leventem napokon prídu na návštevu, hovoria o všeličom inom, najmä Zita, samozrejme. Rozkrúcajú sa všelijaké vzťahové špirály a zavŕtavajú sa do tiel – niekomu do brucha, inému do srdca, do hlavy, hlbšie, plytšie. Pálenka trošku pomôže, no závisť, bolesť, frustráciu, hnev, hlady tela nedokáže utíšiť. Eros tu už nadobro zaklapol tulec?   

Dva manželské páry pred bránami neodvrátiteľného pochodu k starobe. V okamihu, keď sa zdá, že ich náprotivok už fakt ničím nedokáže prekvapiť. Lenže život, ten má stále dačo v rukáve. Ani z obývačky nemusíte vyjsť.

Szabolcs Hajdu pred nás položil hernú dosku a rozostavil figúrky a žetóny modelovým, už neraz spracovaným spôsobom. Je to vlastne obohraná platňa. Napriek tomu dokáže byť takáto hra vždy a znovu oslovujúca, lebo je natoľko blízka realite takmer každého z nás. Hajdu je scenárista i režisér osobitý, introspektívny, minimalistický navonok, bohatý vnútorne, jemný. Skvelý autor dialógov, jeho Kálmánov deň je skôr pastvou pre uši než pre oči, čo je zvláštny zážitok, ale zrozumiteľný, keďže tento film má svoje vlastné divadelné dejiny. Olga, Zita, Kálmán, Levente a aj neskôr na scénu prichádzajúci Ernő – to sme boli, teraz sme či možno budeme my sami. Vo vojne všade číha smrť, v rozprávke drak, v horore motorová píla – v bežnom živote vzťahové prázdno a ako mor nebezpečný stereotyp. Szabolcs Hajdu o tom vie pekne rozprávať, hoci je to škaredé.

(Keby som niekedy stretla režiséra Kálmánovho dňa, spýtam sa ho, kam sa podel ten biely psík, čo sa na začiatku filmu chystá vstúpiť do domu.)

O filme si môžete prečítať aj v rubrike Nové slovenské filmy.

Kálmánov deň
Maďarsko / Slovensko / USA, 2023
●RÉŽIA A SCENÁR Szabolcs Hajdu ●KAMERA Csaba Bántó ●STRIH Zuzana Cséplő ASFS ●ZVUK Dušan Kozák
● HRAJÚ: Orsolya Tóth, Szabolcs Hajdu, Nóra Földeáki, Domokos Szabó, Imre Gelányi

MINUTÁŽ 71 minút
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 22. 8. 2024

Hodnotenie: 75%

Fotot: záber z filmu Kalmánov deň / Zdroj: MPhilms

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.