Fond Eurimages podporil slovenské filmy

Rada fondu Eurimages rozhodla na svojom 149. zasadnutí, ktoré sa konalo v polovici decembra v Taliansku, o podpore 20 projektov sumou vyše 3,7 milióna eur. Je medzi nimi aj pripravovaná dráma Marka Škopa Nech je svetlo, ktorú fond podporí sumou 120 000 eur. Film, ktorý vzniká v koprodukcii s Českom, rozpráva príbeh slovenského gastarbeitera v Nemecku. Štyridsaťročný Milan zistí, že jeho násťročný syn sa doma zaplietol s polovojenskými skupinami, keď ho obvinia zo šikanovania a z usmrtenia spolužiaka. Otec začne zisťovať, čo sa stalo, pravdu o stave vecí aj o sebe samom. V hlavných úlohách filmu sa predstavia Milan Ondrík, Daniel Fischer a Csongor Kassai. Druhým podporeným projektom (37 000 eur) je kreatívny dokument Môj neznámy vojak, ktorý vzniká v koprodukcii Česka, Litvy a Slovenska. Režisérka Anna Kryvenko v ňom zachytáva príbeh z čias okupácie Československa armádami Varšavskej zmluvy v roku 1968 a podáva ho z perspektívy okupanta – neznámeho vojaka. Rada fondu Eurimages rozhodla už v polovici minulého roku aj o podpore ďalších filmov so slovenskou účasťou, konkrétne titulov Žaby bez jazyka v réžii Miry Fornay (podpora 138 000 eur) a Čertovské pero Mareka Najbrta (250 000 eur). Neskôr získala podporu aj snímka Viery Čákanyovej Frem (53 000 eur).

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

70. MFF Oberhausen

Od jeho vzniku v roku 1954 charakterizuje festival v Oberhausene nielen prvotné edukatívne (cesta k vzdelaniu) a politické – povedané s Brankom „aktívne koexistenčné“ – ľavicové nastavenie (cesta k susedom), ale aj ďalšie postoje, manifestácie či konfrontácie, ktoré mu pravidelne prinášajú nové označenia a výčitky. Najprv „červený“ festival sa na začiatku 60. rokov stal tribúnou mladých proti prežitému kinu otcov. Čelil útokom katolíckej cirkvi, zmenil sa na miesto odporu voči prejavom mocenského obmedzovania slobody tvorby. A postpandemická súčasnosť ho stavia opäť pred nové hrozby. Nejde len o ďalšiu nálepku, keď sa pre svoj prejav solidarity Izraelu po útoku Hamásu zo 7. októbra 2023 stal festivalom „sionistickým“ a časť tvorcov i distribútorov sa preto odhlásila z programu. Podľa riaditeľa festivalu Larsa Henrika Gassa ide o signál ďalekosiahlejšej krízy kultúrnych podujatí. Formát nielen tohto západonemeckého festivalu, ktorý sa zrodil zo skúsenosti svetových vojen a fašizmu, čelí opäť tlaku. Ako sám v pripomenul, mosty ani cesty k susedom už nemajú prednosť. Vníma odklon od podujatí ako platforiem otvoreného myslenia, dialógu a sebareflexie, kde sa diskutovalo predovšetkým o rôznosti umenia, autorstva, estetických názorov. Smerujeme k akciám určeným len pre „svojich“ (cancel culture), kde si potvrdíme pohľad na svet, resp. na „mclarenovských“ susedov. Aj pre tieto otázky sa jedným z najnavštevovanejších a názorovo najostrejších podujatí festivalu stali konferencia a séria diskusií pod názvom...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.