Kino doma je späť, ponúkne aj Príbehy umenia

Projekt Kino doma, ktorý bratislavské Kino Lumière rozbehlo počas prvej vlny pandémie, je späť. Ide o virtuálnu kinosálu, ktorá ponúka projekcie v presne určenom čase ako takzvaný live stream. Sledované filmy tak nemožno pretočiť späť, zastaviť ani odložiť si ich druhú polovicu na inokedy. K forme online projekcií sa Kino Lumière vrátilo po tom, ako druhá vlna koronavírusu zatvorila kamenné kiná až do odvolania. „Pandémia ochorenia COVID-19 prichádza v druhej vlne ešte intenzívnejšie ako v marci. Medzi opatreniami, ktoré by ju mali pomôcť zastaviť, je aj obmedzenie prevádzky kín. Napriek tomu, že dlhodobo tvrdíme, že najlepším miestom na plnohodnotné sledovanie filmov je kinosála s veľkým plátnom a výnimočným zvukom a obrazom, rozhodli sme sa oživiť projekt Kino doma,“ povedala manažérka projektu a Kina Lumière Zita Hosszúová. V novembri ponúkne virtuálny projekt Slovenského filmového ústavu napríklad divácky hit vlaňajšieho festivalu v Benátkach Kým sa skončí leto austrálskej režisérky Shannon Murphy, dokument o nástrahách internetu V sieti režisérov Víta Klusáka a Barbory Chalupovej, kostýmovú lesbickú romancu Portrét ženy v plameňoch (r. Céline Sciamma), ktorá vlani v Cannes získala cenu za scenár aj Queer Palm, či portrét míma Milana Sládka v réžii Martina Šulíka.

Milovníkov umenia, ale aj divákov, ktorých zaujímajú osudy umelcov, poteší každú nedeľu o 18. h cyklus Príbehy umenia. V nedeľu 8. novembra ho otvorí projekcia dokumentu Tajomní impresionisti(2020), ktorý poodhaľuje tajomstvá umelcov ako Manet, Monet, Cézanne, Sisley či Signac. Neskôr cyklus filmom  Vizionár Modigliani (2020) pripomenie storočnicu Amedea Modiglianiho. Dokumentom o mexickej maliarke Fride Kahlo bude divákov sprevádzať herečka a režisérka Asia Argento; snímka Frida – viva la vida (2019) vychádza aj z listov, denníkov a zápiskov umelkyne. A úplne iný zážitok ponúkne portrét provokatívneho režiséra béčkových filmov, textára hudobných hitov a scenáristu Piero Vivarelli: Život je béčkový film (2017). Kino doma ho uvedie ako súčasť Stredoeurópskeho festivalu talianskeho filmu MittelCinemaFest, ktorý sa od 16. do 22. novembra koná práve na tejto online platforme. Počas prvej vlny pandémie uviedlo Kino doma od 18. apríla do 30. júna celkovo 46 predstavení. Na jedno sa v priemere predalo 92 vstupeniek. Okrem Kina Lumière, ktoré projekt iniciovalo, sa doň zapojili aj ďalšie zatvorené kinosály a môžu to spraviť aj teraz. 

red

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Mimi

VOD: Mimi

(r. Mira Fornay, 2023) – dostupné na DAFilms.sk Na „tom druhom“ brehu Dunaja, náprotivku betónovej chamtivosti nových developmentov, existuje čarovné miesto stretu výnimočných ekosystémov, symbiózy zvyškov záhradkárskych kolónií, hmyzu, drevín, vtáctva, ponevierania sa, športu... To všetko v oáze chladu a tieňa, ktorá je dokonalým protipólom rozpáleného mesta, neustále sa ťahajúceho do výšky. „Hoci sa centrum mesta nachádza v tesnej blízkosti, (...) Lido si zachovalo svoj nízkoprahový a nekomerčný charakter. Jeho súčasťou sú okrem voľnočasových aktivít aj aktivity sivej ekonomiky, možno tu natrafiť na piknikujúce rodiny, popíjajúce hlúčiky dospievajúcich, kšefty prebiehajúce skrz stiahnuté okienka odstavených audi, sex alebo sexbiznis v kríkoch okolo rieky, odpadky a improvizované obydlia. Lido je jedným z posledných miest, kde možno len tak tráviť čas bez nutnosti legitimizovať svoju prítomnosť konzumom,“ píše Ivana Rumanová v knihe Mestský rozvoj pre koho? Bratislavské Lido medzi vágnym terénom a expanziou centra, ktorú prednedávnom vydal tranzit.sk. Režisérka Mira Fornay vo svojom autorskom príbehu Mimi vytvára presne takýto priestor koexistencie rôznorodých ľudí s nádychom magického realizmu – nemecký vojak, staršia pani opisujúca svoj (dnes už zbúraný) domček v lese, Danica zbierajúca plyšové hračky, pán s člnom, „milenci“ sediaci na strome, opekajúci hippies... Hlavná postava, dievčatko Romy, ich všetkých stretne počas svojho pátrania, keď sa vyberie do lesov hľadať stratenú andulku, a to pomocou andulky...
6/2024

Slnko v sieti

„Ked tu nebude to Slnko v síci, tak sme v rici“ Je 26. apríl, pol deviatej večer. „Slúžka“ Dana Droppová vezie na vozíku „invalida“ Gregora Hološku – obaja sú v slávnostnom večernom odeve – po chodbách budovy Slovenského rozhlasu, aby sa dostali do sály, kde sa koná ceremoniál odovzdávania národných filmových cien Slnko v sieti. Rozprávajú sa a Hološka vysloví vetu, ktorá nám (trochu podvratne) poslúžila ako titul tohto článku. Tri šťastné trinástky Slávnostný večer sa konal pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej (prítomnej na ceremoniáli) a primátora Bratislavy Matúša Valla, moderoval ho Bruno Ciberej. Pripomenul, že prvý raz sa Slnko v sieti udeľovalo v roku 2004, a keďže spočiatku bol interval dvojročný, máme tu aktuálne 13. ročník tohto podujatia. Súťažilo v ňom v 18 kategóriách 34 diel, najviac nominácií – po 13 – mali filmy Invalid Jonáša Karáska a Slúžka Mariany Čengel Solčanskej. Ako prvé sa odovzdávali ocenenia za herecké výkony vo vedľajšej úlohe. V mužskej kategórii ho získal Zdeněk Godla za postavu Gaba v čiernej komédii Invalid, v ženskej Éva Bandor za postavu Márie v dráme Moc (r. Mátyás Prikler). Herečka v nej stvárnila matku, ktorej zastrelia syna – ide o nešťastnú náhodu, ale s politickým pozadím –, a tak cenu symbolicky venuje matkám Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Slnko v sieti za scenár získal Miro Šifra za film Úsvit (r. Matěj Chlupáček). Najlepším architektom – scénografom sa stal Tomáš...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.