Štiavnica patrila strihu

V Banskej Štiavnici sa v dňoch 11. až 17. októbra konal 6. ročník medzinárodného vzdelávacieho workshopu European Editing Masterclass. Zúčastnili sa na ňom študenti strihu a pedagógovia piatich európskych filmových škôl vrátane bratislavskej VŠMU, ktorá ho organizovala. Každá z nich – okrem VŠMU to boli školy z Postupimu (Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf), Lodže (PWSFTviT), Záhrebu (ADU) a Prahy (FAMU) – predstavila kolekciu vlastných študentských filmov a súčasťou programu boli aj prípadové štúdie, ktoré sa zväčša týkali filmov pedagógov zúčastnených škôl. V pracovnej časti podujatia zadávali lektori z radov pedagógov úlohy študentom, rozdeleným do piatich skupín tak, aby nikoho neviedol pedagóg z jeho školy. Zadania boli rozličné, ale ako tvrdí Maroš Šlapeta, jeden z organizátorov workshopu, v konečnom dôsledku nešlo o to, aby sa študenti dopracovali k dokonalým výsledkom. „Dôležitejší bol samotný proces, získaná skúsenosť, práca v inom režime, než na aký je študent zvyknutý, pod iným spôsobom vedenia. Študenti zároveň dostanú pocit medzinárodného kontextu a môžu si takpovediac zmerať sily. Sami nám potvrdili, aké prínosné to pre nich z profesijného hľadiska bolo,“ hovorí Šlapeta, ktorý je i pedagógom, takže vidí význam akcie aj v pozorovaní iných metód práce so študentmi a v aktívnom udržiavaní kontaktov so zahraničnými kolegami. No a celkovo môže podľa neho tento workshop prispieť k propagácii samotnej strihačskej profesie. Na budúci rok bude podujatie hostiť Nemecko.

dan

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

70. MFF Oberhausen

Od jeho vzniku v roku 1954 charakterizuje festival v Oberhausene nielen prvotné edukatívne (cesta k vzdelaniu) a politické – povedané s Brankom „aktívne koexistenčné“ – ľavicové nastavenie (cesta k susedom), ale aj ďalšie postoje, manifestácie či konfrontácie, ktoré mu pravidelne prinášajú nové označenia a výčitky. Najprv „červený“ festival sa na začiatku 60. rokov stal tribúnou mladých proti prežitému kinu otcov. Čelil útokom katolíckej cirkvi, zmenil sa na miesto odporu voči prejavom mocenského obmedzovania slobody tvorby. A postpandemická súčasnosť ho stavia opäť pred nové hrozby. Nejde len o ďalšiu nálepku, keď sa pre svoj prejav solidarity Izraelu po útoku Hamásu zo 7. októbra 2023 stal festivalom „sionistickým“ a časť tvorcov i distribútorov sa preto odhlásila z programu. Podľa riaditeľa festivalu Larsa Henrika Gassa ide o signál ďalekosiahlejšej krízy kultúrnych podujatí. Formát nielen tohto západonemeckého festivalu, ktorý sa zrodil zo skúsenosti svetových vojen a fašizmu, čelí opäť tlaku. Ako sám v pripomenul, mosty ani cesty k susedom už nemajú prednosť. Vníma odklon od podujatí ako platforiem otvoreného myslenia, dialógu a sebareflexie, kde sa diskutovalo predovšetkým o rôznosti umenia, autorstva, estetických názorov. Smerujeme k akciám určeným len pre „svojich“ (cancel culture), kde si potvrdíme pohľad na svet, resp. na „mclarenovských“ susedov. Aj pre tieto otázky sa jedným z najnavštevovanejších a názorovo najostrejších podujatí festivalu stali konferencia a séria diskusií pod názvom...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.