Najnovším filmom s názvom Spiaci účet otvára druhú desiatku svojej hranej dlhometrážnej tvorby režisér Miloslav Luther. Debut – rozprávku Kráľ Drozdia brada – nakrútil presne pred štyridsiatimi rokmi. O päť rokov neskôr zaujal filmom Chodník cez Dunaj (1989), neskôr historickou drámou Anjel milosrdenstva (1993) a komediálnou drámou Tango s komármi (2009). Jeho doteraz posledným filmom bol Krok do tmy (2014), kde riešil morálnu dilemu – prežiť a kolaborovať s komunistami, alebo ohroziť seba a svojich blízkych.
Vo filme Spiaci účet sa Luther autorsky opäť zameral na historický motív a s ním súvisiacu morálnu dilemu. Sleduje dva mladé manželské páry, pričom Adam a Hela žijú v súčasnosti, zatiaľ čo príbeh Jozefa a Mariky, Adamových starých rodičov, plynie paralelne a je situovaný do ich mladosti počas obdobia tzv. slovenského štátu. „Žijeme síce v inom svete, než aký bol v našich temných dejinách, v existenčne a morálne devastovanej Európe, ale prítomnosť je predznačená minulosťou a pretrváva v budúcnosti. Je to banálne poznanie. Preto odmietam obvyklé povrchné posudzovanie a odsudzovanie postojov a konania našich predkov. Domnievame sa, že od nich preberáme len to dobré, zveľaďujeme zdedené duchovné aj materiálne statky, až nadobúdame pocit, že my sme ich tvorcami, a vytesňujeme všetko negatívne, čo s tým súvisí. Pre pochopenie minulosti si skladáme obraz veľkých dejín z ukončených udalostí, ktoré nám slúžia ako zreteľný morálny príklad,“ hovorí režisér a autor scenára Miloslav Luther v autorskej explikácii.
Adam a Hela v príbehu pátrajú prostredníctvom obrazu po rodinnej minulosti a sú konfrontovaní s jej temnými stopami. K téme filmu Spiaci účet Luthera podľa vlastných slov inšpirovala kniha Prípad Wisliceny. Nacistickí poradcovia a židovská otázka na Slovensku historičky Kataríny Hradskej, ktorá sa zaoberá deportáciami slovenských Židov z územia Slovenskej republiky v rokoch 1942 – 1944. „Keď som uvažoval o námete filmu, uvedomil som si, ako málo toho viem o svojich starých rodičoch, napokon aj o rodičoch. Keď bol čas dozvedieť sa viac o ich osobných príbehoch, bol som opantaný svojím vlastným. Buď som sa podrobnejšie nevypytoval, alebo som časom väčšinu pozabúdal. (…) Napadlo mi, že pátranie po pravde o minulosti je vždy svojím spôsobom detektívka. Preto som pri štruktúre rozprávania zachoval takmer rovnováhu medzi scénami zo súčasnosti a minulosti. Udalosti spred mnohých desiatok rokov nie sú vo filme iba krátkymi zábleskami alebo útržkami spomienok. S kritickým odstupom a bez dobového sentimentu prezrádzame, ako sa voľakedy tie najdôležitejšie udalosti naozaj stali. V prúde rozprávania sa tak divák priebežne dozvedá to, po čom hrdinovia v súčasnosti zmätene pátrajú. Dramatickejšie a zainteresovanejšie prežíva ich správanie, lebo už vie to, čo oni ešte nevedia,“ hovorí v materiáloch k filmu Luther.
„Myslím, že poznanie a prijatie minulosti nám dnes môže pomôcť hlbšie pochopiť naše vlastné životy. Každý sme súčasťou našej rodovej línie a všetci pred nami sú istým spôsobom v nás,“ hovorí predstaviteľka hlavnej postavy Hely, herečka Dominika Morávková. „Myslím si, že každý mladý človek vníma tieto veci inak. Niekomu na tom, čo bolo kedysi, záleží, inému nie, jeden má vôľu poučiť sa z chýb predkov, iný pred ich chybami zatvára oči a napokon sa ich dopúšťa rovnako, a dopláca na to,“ dopĺňa ju herecký partner – predstaviteľ Helinho manžela Adama, Richard Autner. Adamových starých rodičov, ktorí sú hlavnými postavami príbehu z minulosti, stvárnili ‒ mladá, vo filme debutujúca herečka Veronika Meszárosová a herec Dávid Uzsák.
„Hľadal som ich na dvakrát, lebo pôvodne sme mali nakrúcať o pár rokov skôr,“ objasňuje Luther proces výberu hlavných postáv. „Zakaždým som si osobne porovnával a upravoval moju ideálnu predstavu s vytipovanými mladými ľuďmi. Jedným z dôležitých aspektov hľadania bol vek postáv. Voľakedy sa muž či žena okolo dvadsiatky ponáhľali založiť si rodinu a budovať kariéru, dnes si mnohí chcú čo najdlhšie užívať samostatnosť. Na nejednoznačnú náročnú postavu Mariky som napokon šťastne objavil šarmantnú a talentovanú študentku VŠMU Veroniku Meszárosovú. Rozhodol som sa nechať všetkým hercom dostatok tvorivej voľnosti, aby do svojich postáv vložili kus vlastného temperamentu a osobitosti. S výsledkom som spokojný a verím, že diváka presvedčia a citovo upútajú, tak ako mňa. Ostatné ústredné postavy som mal premyslené, ako vždy doteraz, už počas prác na scenári.“ Vo filme sa objaví aj česká herečka Iva Janžurová a herec Vladimír Polívka.
Za základnú tému svojho najnovšieho filmu považuje Miloslav Luther morálny relativizmus. „Ak si nebudeme znovu a znovu pripomínať, že s rovnakými problémami ako my, sa vyrovnávali aj naši predkovia, urobíme tie isté chyby, aké urobili oni. A s dôsledkami sa budú moriť tí, čo prídu po nás, tak ako sa s tými zdedenými trápime my,“ vysvetľuje. Producentom filmu je Marian Urban zo spoločnosti ALEF FILM & MEDIA, slovenským koproducentom je RTVS, českými koproducentmi sú Fulfilm a Filmové Ateliéry. Film Spiaci účet vstúpi do slovenských kín 18. apríla.
Spiaci účet
r. Miloslav Luther, Slovensko/Česko, 2024
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 2 097 500 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu 867 000 eur + 73 734 eur v programe na podporu audiovizuálneho priemyslu 5.1, vklad RTVS: 170 000 eur, vecný vklad 93 461,90 eur)
DISTRIBUČNÉ FORMÁTY: DCP