Záber z filmu Zóna záujmu

Zóna záujmu

Zóna záujmu je len štvrtý hraný film britského režiséra Jonathana Glazera. Opäť ide o adaptáciu, tentoraz rovnomenného románu Martina Amisa z roku 2014. Glazer však z Amisovej „love story v koncentračnom tábore“ čerpal len voľne, viac sa sústredil na skutočne žijúce osoby, ktoré boli predlohami pre jeho protagonistov – Rudolfa Hössa, veliteľa koncentračného i vyhladzovacieho tábora Auschwitz, a jeho ženy Hedwig. Spolu s ich piatimi deťmi takmer 4 roky obývali luxusnú vilu hneď za jeho múrmi.

Snímka je formálne vystavaná na centrálnej figúre definujúcej celú jej poetiku: elipse. Štylistika ju definuje ako zámernú výpustku, vynechanie podstatnej informácie z výpovede. Vo filme je tým podstatným „nezvestným“ holokaust a jeho absentujúca vizualizácia. Niekedy však práve neprítomnosť toho, čo chýba – a pritom sa neustále niečím pripomína – upozorňuje na trhlinu v zdanlivo hladkej tkanine reality.

Holokaust vo filme nie je vidieť, je len počuť. Divák je totiž zámerne inštalovaný v pozícii rodiny Hössovcov, chránenej pred pravdou vysokým múrom. Režisér dokonca zvukovú štruktúru snímky (Oscarom ocenený zvukový dizajnér Johnnie Burn) označil za „druhý film“, a dokonca práve „ten film“. „Sú tu v skutočnosti dva filmy,“ povedal v interview pre britský The Guardian. „Jeden vidíte a ten druhý počujete.“ Ustavičná ambientná kakofónia výkrikov, štekotu psov a esesáckych povelov, príležitostných výstrelov, zvukov priemyselných strojov v pozadí…, preniká za múry s ostnatým drôtom len ako tlmená ozvena. A do toho Hedwig pyšne ukazujúca matke utešené záhony: tu sú pelargónie, rozmarín, červená repa…

Dva svety stoja vedľa seba (ironická juxtapozícia), avšak práca elipsy sa prejavuje ich dôslednou separáciou. Koridory rodiny Hössovcov sú starostlivo oddelené, izolované od koridorov, ktorými sa pohybujú mátožné postavy pomyselných väzňov tábora. Tušíme však za tým nevyslovené násilie: otec rodiny večer zamyká všetky dvere na tri západy. Udržovať ilúziu oddelenia vyžaduje koncentrované úsilie: tento krásny malomeštiacky domov je nutné obohnať ostnatým drôtom.

Princíp elipsy ilustruje už plagát k filmu: nad zabávajúcou sa spoločnosťou v záhrade s úhľadným trávnikom a bazénom (emblémy buržoázie) sa za jasného dňa vznáša tma. Nie je to však noc, ale vymazanie, zatemnenie toho, čo predstavuje zjavnú pointu celého obrazu: múrov koncentračného tábora. Pretože sa týčia doslova v intímnej blízkosti meštiackeho rodinného šťastia symbolizovaného ironickou „rajskou záhradou“, bolo potrebné ich vymazať, vytesniť.

Cez figúru elipsy v mnohých podobách – napríklad eufemizáciu, maskovanie, zamlčanie podstaty veci zjemňujúcim slovníkom (viď názov filmu), či odmedzenie genocídy na morálne indiferentný, čisto technický problém výlučným sústredením sa na jej praktickú stránku (iba časť, jeden aspekt: metonymická vynechávka) – film reprezentuje vzťah k primárnemu obrannému mechanizmu: vytesneniu. Tú otázku si okamžite po odhalení hrôz lágrov položili hádam všetci: Naozaj nevedeli? Napríklad manželky vedúcich vyhladzovacích táborov: skutočne netušili, čo sa deje hneď za múrmi ich domácich kráľovstiev? Alebo len – nechceli vedieť? Je to naliehavá otázka. Zaiste museli vidieť a nepochybne aj cítili onen čierny dym, ale… – čo je to vlastne dym?

Freudovský pojem vytesnenie zahŕňa mechanizmy potlačenia, popierania, zabudnutia. Glazerov film je majstrovskou „štúdiou extrémnej kognitívnej disonancie“ zachytávajúcou, ako to výstižne vyjadril nemecký kritik Hanns-Georg Rodek, v jedinej záhrade vnútorný konformizmus „národa, ktorý túžil nevedieť nič“. Vytesnenie reality genocídy umožňuje žiť si svoj život a eventuálne prosperovať. Sladká ignorancia. Zarážajúca a pritom dokonale spontánna neprítomnosť akéhokoľvek súcitu, empatie i svedomia je skutočným označovaným, ku ktorému ukazuje filmový znak absencie, chýbajúca vizualizácia tábora.

Podobne ako elipsa, ktorá zanecháva zreteľnú ruptúru v zobrazení sveta, aj rôzne scudzujúce prvky filmovej komunikácie akoby smerovanej priamo na diváka, ako napríklad náhly prechod obrazu do červeného tónu, vkladanie sekvencií zo súčasnosti či použitie termovízie, odkazujú na godardovskú intelektuálnu líniu kinematografie ako nástroja na myslenie (ktorá zasa odkazovala na Brechtovo epické divadlo a princíp odcudzenia). Tieto efekty nútia diváka klásť filmu otázky. Nevnímať ho pasívne ako autoritu, ktorej „totálny“ režim plne ovláda naše imerzívne ponorenie do prezentovaného príbehu. Tak ako bol svet Hössovcov fikciou plnou ruptúr, trhlín, ktoré bolo nutné neustále zaceľovať, aj fikcia o ňom je rovnako porózna a nerovná a môže byť jeho zrkadlom práve preto, že to nie je zrkadlo s hladkým a dokonale vylešteným povrchom.

Zóna záujmu
The Zone of Interest, Spojené kráľovstvo/Poľsko/USA, 2023
Réžia a scenár: Jonathan Glazer ­Kamera: Łukasz Żal ­Hudba: Mica Levi Strih: Paul Watts
Hrajú: Christian Friedel, Sandra Hüller, Johann Karthaus, Luis Noah Witte, Nele Ahrensmeier, Lilli Falk, Anastazja Drobniak, Cecylia Pekala, Kalman Wilson, Medusa Knopf
Minutáž: 105 min.
Distribučná premiéra: 4. 4. 2024

Hodnotenie: 5%
Verzia pre tlač
Zdieľam:

Najnovšie články

Festivaly, ocenenia, prestíž a predátori

Bez ohľadu na to, či filmové festivaly definujeme ako „filmové laboratóriá“, kde sa objavujú a pomenúvajú nové trendy, témy i štýly v audiovizuálnom umení, alebo ich, naopak, s ich systémom oceňovania vnímame ako indexy moci vytvárajúcej kultúrne hodnoty a ovládajúcej divácky vkus, i bez ohľadu na to, či sme voči ich možnému elitárstvu kritické alebo naopak tolerantné, vnímame, že vo filmárskom prostredí panuje všeobecný konsenzus: účasť a úspech na filmových festivaloch – ako na oslave toho najlepšieho, resp. najzaujímavejšieho, čo v nedávnom čase v kinematografii vzniklo – je logickým a aj vytúženým vyústením niekoľkoročného tvorivého a produkčného úsilia. Predovšetkým tvorcovia nezávislých filmov, a zvlášť tých, ktoré nedosahujú celovečernú minutáž, totiž nemajú veľa iných možností, ako získať uznanie a dostať svoje diela k širšiemu publiku, než práve filmové festivaly. Úspech na prestížnych filmových podujatiach môže byť pre ďalšiu tvorbu zásadný aj pre tých a tie, čo tvoria autorské celovečerné filmy, ale na malom domácom trhu, akým je napríklad slovenský, nedokážu osloviť dostatočne širokú divácku verejnosť. Filmové ocenenia im neraz pomáhajú získať nielen prestíž a kredit vo filmárskej obci, ale aj koprodukčných partnerov či finančnú podporu na ďalšiu tvorbu. Lenže to, že po cenách a účasti na festivaloch, je neutíchajúci dopyt, môže...

Objednávka, experiment, zábava

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Poľnohospodársky film Miliardy kvapiek života, ktorý v normalizačných časoch nakrútil Milan Černák, je formálnym vrcholom objednávkového „žánru“. V prvej polovici 70. rokov minulého storočia vzniklo napriek normalizácii viacero pozoruhodných krátkych filmov. Sú medzi nimi aj širokouhlé farebné snímky nakrútené na štátnu objednávku. Po viacerých „prešľapoch“ z konca 60. rokov – čím myslím až príliš slobodný prístup k spracúvanej látke – mohol režisér Milan Černák, podobne ako viacerí iní tvorcovia, ktorých bolo treba „upratať“, nakrúcať len určitý typ filmov. Takto v roku 1974 vytvoril aj krátky film o zvyšovaní úrody prostredníctvom zavlažovania – Miliardy kvapiek života.  „Nikdy som nerobil poľnohospodárske filmy, ale prišlo obdobie, keď som ,za odmenu‘ dostával robiť filmy len o odpade, poľnohospodárstve a podobne (...) Takže som si povedal, že keď už mám robiť film o poľnohospodárstve, nech je taký, aký ešte nebol!“ povedal Milan Černák v rozhovore pre Film.sk v roku 2022. A skutočne, z vizuálneho hľadiska vytvoril v spolupráci s kameramanom Vladimírom Hollošom a s hlavným technológom kolibských filmových laboratórií Róbertom Hardonyim nevšedné dielko.  Filmový obraz sa v Miliardách kvapiek života podchvíľou rozdeľuje na dve, tri, ba až na deväť geometricky rovnakých častí, v ktorých sa zjavujú, ožívajú, chvejú...
Juraj Lihosit

Juraj Lihosit

„S najväčšou radosťou som nakrúcal film Ako sa Vinco zaťal a najkomplikovanejšia bola práca na celovečernom dokumente Vycestovacia doložka pre Dubčeka,“ hovorí Juraj Lihosit. Telegraficky tak rekapituluje svoju kariéru od celovečerného debutu až po posledný film režisér, ktorý 25. apríla oslávi osemdesiatku. Televízny film prinášajúci na svoju dobu atypický pohľad na Slovenské národné povstanie Ako sa Vinco zaťal (1977) narazil hneď na začiatku. „Vrchnosť nechcela Ivana Romančíka v hlavnej úlohe, lebo bol kontroverzný búrlivák. Ale trval som na ňom a nemýlil som sa.“ Vinco bol dedinský frajer a bitkár, ale nie  komunista. A do povstania nešiel z presvedčenia, ale z trucu. Škandál bol na svete, vtedajšiemu šéfredaktorovi Hlavnej redakcie literárno-dramatického vysielania ČST Bratislava Ivanovi Králikovi sa však film páčil. Zaradil ho do vysielania nenápadne v čase, keď pre veľké mrazy a energetickú krízu v zime 1978 vysielal druhý televízny program len pár hodín denne bez anotácie v novinách. Keď sa však „Vinco“ dostal do celoštátneho vysielania o rok neskôr v slávnostný deň 9. mája, bolo zle a film skončil v trezore. K filmu sa štrnásťročný tínedžer zo Žiliny dostal náhodou. Ambiciózna matka chcela, aby jej syn robil niečo s umením, a otec sa od kamaráta dozvedel, že v Čimeliciach existuje Stredná priemyselná filmová škola. Prijímacie skúšky urobil, no ani po maturite na film veľmi nemyslel. Chcel študovať dejiny výtvarného umenia, aj sa prihlásil do Prahy, ale na...

Krnáčová Katarína

V decembri 2019 sa producentka Katarína Krnáčová stala členkou prezídia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) a o 4 roky neskôr, po rezignácii producentky a dovtedajšej prezidentky SFTA Wandy Adamík Hrycovej, sa v januári 2024 postavila na jej čelo. SFTA 26. apríla udelí národné filmové ceny Slnko v sieti pre filmy vyrobené v roku 2023. Priamy prenos z ich odovzdávania odvysiela zatiaľ ešte existujúca verejnoprávna RTVS. V akej kondícii či skôr akcieschopnosti si začiatkom roka 2024 prevzala SFTA?  Na to, aké veľké zmeny v audiovizuálnom aj širšom kontexte predchádzali výmene na čele SFTA – jednak nastúpil nový riaditeľ Audiovizuálneho fondu (AVF), jednak sa menila slovenská vláda a, žiaľ, tieto veci dnes veľmi úzko súvisia – je SFTA v dobrej kondícii. To, že SFTA zmenila vedenie, vnímam ako prirodzený, legitímny vývoj, Wanda Adamík Hrycová sa vzdala funkcie prezidentky podľa svojich slov preto, lebo začínala byť z tejto práce vyčerpaná a chcela sa viac venovať vlastným producentským aktivitám. Prezídium SFTA fungovalo niekoľko mesiacov bez prezidenta, keďže chcelo počkať na valné zhromaždenie, kde by akademici na miesto uvoľnené po Wande zvolili chýbajúceho/u siedmeho/u člena/ku prezídia – a stal sa ním Ivan Ostrochovský. Na jednom z ďalších stretnutí ma potom prezídium jednomyseľne zvolilo za prezidentku. Priznám sa, že som to nečakala, v SFTA som 6 rokov a v prezídiu som...
Záber z filmu Lesný vrah

Lesnému vrahovi do hlavy nevidno

Zvíťazil v televíznej vedomostnej hre, za peniaze si kúpil zbraň. Jeho príbeh sa premlel médiami a on sa zapísal do českých dejín ako jeden z najznámejších sériových vrahov. Český režisér Radim Špaček nasleduje jeho životnú púť vo svojom novom filme Lesný vrah, ktorý si teraz môže pozrieť aj slovenské publikum. „Ten prípad pred niekoľkými rokmi rozrušil širokú verejnosť. Po českých a moravských lesoch sa pohyboval muž, ktorý náhodne zabíjal. Na Morave zastrelil starší manželský pár, v Čechách osamoteného chodca. Prípad tzv. lesného vraha fascinoval a desil. Nikto nepoznal vrahov motív. A les, ktorý je cieľom mnohých českých výletníkov, sa stal nebezpečným miestom,“ opisuje v explikácii pre Audiovizuálny fond scenárista filmu Zdeněk Holý. Filmový príbeh Viktora Kalivodu, ktorý si vyslúžil prezývku lesný vrah, sa začína niekedy rok pred jeho zatknutím a končí sa jeho pokusmi o samovraždu a skonom vo väzení. V súlade s tým, že Kalivoda odmietal vypovedať o motivácii svojich činov, pojali autori projekt ako minimalistický film. „Tento vysoko umelecký a tiež oceňovaný žáner sa spravidla sústreďuje na jednu až dve postavy, ktoré sleduje s až fyzickou blízkosťou, pritom však nikdy neukáže ich motiváciu. Filmy rozprávané týmto spôsobom vyvolávajú atmosféru napätia sprevádzanú pocitmi ohrozenia a úzkosti. Diváci sú neustále s postavou, o ktorej toho však veľa netušia, a vytvárajú si hypotézy nestále ako preludy. Nechceme konanie lesného vraha ozrejmiť, chceme sa k nemu...
Zobraziť všetky články
This site is registered on wpml.org as a development site.